Vinkit arkeen

Vähennetään yhdessä ruokahävikkiä

Oletko ajatellut, että moni klassikkoruoka köyhistä ritareista paistettuun riisiin ja pizzaan on syntynyt alunperin nimenomaan jämä raaka-aineista? Ruokahävikin vähentämistä kannattaa ajatella ikävän velvollisuuden sijasta hauskana haasteena, jossa luovuuden käyttö on sallittua. Uusi Perhekalenteri 2020 tarjoaa runsaasti vinkkejä, joiden avulla ruokahävikin vähentäminen on sekä helppoa, että hauskaa! Kalenterin esittelyn löydät artikkelin lopusta.

 Jos ruokahävikki olisi valtio, se olisi Yhdysvaltojen ja Kiinan jälkeen suurin hiilidioksidipäästöjen tuottaja. Suomessa tuotetusta ruoasta 10-15% päätyy roskiin, ja eniten ruokahävikkiä syntyy kotitalouksissa. Ruoan ja ruokaketjun osuus kaiken kulutuksen ympäristövaikutuksista on noin 40%. Turhaan tuotettu ruoka on siis merkittävä rasite ympäristölle. Hyödyntämällä ostamasi raaka-aineet kokonaisvaltaisesti säästät myös rahaa. 

Kotona:

  • Aterioiden suunnittelu kannattaa aina aloittaa siitä mitä kaapissa jo on. Katso päiväykset ja ota ensin käsittelyyn muutaman päivän sisällä vanhentuvat ainekset.
  • Säilytä ruoka oikein. Nopeasti pilaantuvat elintarvikkeet kannattaa asettaa jääkaapin etuosaan hyvin näkyville. Etyleeniä runsaasti tuottavat hedelmät, kuten banaanit ja omenat kannattaa säilyttää erillään muista kasviksista. Satokausikalenteri  sisältää tuhdin kasvistietopaketin, josta löydät myös vihannesten säilytyslämpötilat ja vinkkejä säilytykseen.
  • Käytä aisteja. Parasta ennen -päivämäärä ei ole heitä roskiin -päivämäärä, vaan merkintä, johon asti valmistaja ainakin takaa elintarvikkeen säilyttävän sille tyypilliset ominaisuudet. 
  • Pakastin pelastaa niin syömättä jäämisvaarassa olevat  leivät kuin suuremmat ruokasatsitkin. Pilko ylikypsät banaanit pakkaseen odottamaan smoothiepäivää. Myös muita kasviksia voi pakastaa vaikkapa valmiiksi wokki- tai keittoaineksiksi.

Kaupassa:

  • Puhelimella otettu valokuva jääkaapin sisällöstä on suuri apu kauppareissulla. Myös perinteinen ostoslista toimii!
  • Osta mahdollisimman kypsiä hedelmiä ja vihanneksia, ne myös maistuvat parhaalta.
  • Hyödynnä alennustarralliset tuotteet, mutta älä innostu haalimaan enempää kuin ehdit syödä.
  • Monet kasvikset, kuten kurkku, pakataan muoviin syystä. Pakkauksen ympäristövaikutukset ovat pienemmät kuin roskiin päätyvän ruoan – olipa pakkaus muovia tai pahvia. Pyri aina ostamaan sellaisia pakkauskokoja, jotka ehdit hyödyntämään.

Keittiössä:

  • Itse keitetyt liemet ovat paitsi liemikuutioita herkullisempia, myös loistava tapa vähentää ruokahävikkiä. Liemiin voi käyttää kalojen ruodot ja nahat, luut lihoista sekä kasvisten jämäpalat. Voit pitää pakastimessa astiaa, johon keräät kasvisten kannata ja kuoret. Myös sipulien ja kaalien uloimmat lehdet voi ottaa talteen. Kun astia on täynnä, on aika laittaa kasvisliemi keittymään.
  • Hyödynnä koko kasvis. Monissa kasviksissa varret, lehdet ja naatit ovat oikein hyviä ja käyttökelpoisia osia. Kukka- ja parsakaalin varret ovat yhtä terveellistä syötävää kuin kukinnotkin ja sopivat samoihin ruokiin. Porkkanoiden ja muiden juuresten naatit voi hyödyntää pestona tai salaateissa, ne toimivat myös annosten koristeena persiljan tapaan. Juurekset, omenat, päärynät ja kurkut kannattaa mahdollisuuksien mukaan syödä aina kuorineen, sillä kuoret sisältävät paljon ravintoaineita. Puhdistetut kurpitsan siemenet voi paahtaa uunissa tai pannulla vaikkapa sosekeiton kaveriksi.
  • On monia ruokalajeja, joita voi tuunata loputtomiin vihanneslokeron viimeisillä aineksilla. Esimerkiksi sosekeiton, uunijuurekset, munakkaan tai wokin voi tehdä käyttämällä juuri sitä, mitä jääkaapissa on jäljellä.

Perhekalenteri 2020 on värikäs työkalu arkeen

Erityisesti lapsiperheiden tarpeisiin suunniteltu Perhekalenteri on monipuolinen arjen työkalu, jonka avulla koko perhe syö värikkäämmin ja kasvispitoisemmin. Perhekalenterissa kasvisten sesongit ovat esitelty innostavalla ja osallistavalla tavalla, pääsette koko perheen voimin seuraamaan omaa kasvisten syöntiä ja kokeilemaan uusia makuja. 

Perhekalenterin tietokirjaosiossa annetaan vinkkejä ravitsemukseen, kätevään kasvisten käyttöön, ruokahävikin välttämiseen ja monipuoliseen arkiruokailuun. Mukana on yhteistyössä Apetitin kanssa luotua kasvispitoista reseptiikkaa ja paljon nokkelia vinkkejä arkeen. Kalenteri maksaa itsensä takaisin jo muutamalla kauppareissulla – puhumattakaan muista sen tuomista hyödyistä sinulle, perheellesi ja ympäristölle.

Tilaa Perhekalenteri 2020 itsellesi tai lahjaksi TÄÄLTÄ.

Tekemistä lapsille ja tilaa kaikkien menoille

Värikkäästi kuvitettu Perhekalenteri sisältää perinteisen almanakkatiedon ja kalenterinäkymät. Tilaviin sarakkeisiin mahtuu viiden perheenjäsenen menot ja harrastukset. Sivujen kääntöpuolilta löydät kasvisaiheiset väritystehtävät ja pelillisyyden lasten mieleen.

Perhekalenterista näet yhdellä silmäyksellä koko vuoden sesonkikasvikset tiivistetyssä muodossa. Tilaa rinnalle myös kattavana tietokirjana toimiva Satokausikalenteri 2020.


Seuraa meitä myös Instagramissa ja Facebookissa, niin saat talteen värikkäimmät vinkit arkeen ja parhaat reseptit sesongin kasviksista!

Lisää kasviksia arkeen

 

Kaupallinen yhteistyö: Apetit

 

Satokausikalenteri ja Apetit haluavat yhdessä kannustaa perheitä syömään enemmän kasviksia. Kasvisten suosiminen ruokavaliossa on helppo tapa tuoda viikon ruokalistaan uusia, jännittäviä makuja, terveyttä edistäviä ominaisuuksia ja ekologisempia vaihtoehtoja.

Kasviksissa on paljon vitamiineja, kivennäisaineita, antioksidantteja ja flavonoideja. Hankalia sanoja, mutta erittäin tärkeitä elimistön toiminnan sekä kasvun ja kehityksen kannalta. Aikuisten tulisi syödä monipuolisesti vihanneksia vähintään puoli kiloa päivässä, leikki-ikäisen lapsen taas vähintään viisi kasvis-, hedelmä- tai marja-annosta päivässä. Yksi annos on esimerkiksi lautasellinen kasvissosekeittoa, desi herneitä tai hedelmän puolikas. Pidä siis huoli, että vihannekset muodostavat ruokavalion perustan ja niitä on tarjolla jossain muodossa joka aterialla. 

Perhekalenteri 2020 toimii inspiraationa päivittäisessä ruokailussa, yhä maistuvamman arjen puolesta. Lue kalenterin esittely artikkelin lopusta.

Yhdessä tekemistä ruokalistan suunnittelusta syömiseen

Osallistaminen on yksi tehokkaimmista keinoista motivoida lapsi maistamaan uusia kasviksia. Suunnitelkaa yhdessä ainakin osa viikon ruokalistasta. Silloin kun mahdollisuus kiireettömämpään kauppareissuun tarjoutuu, tutkikaa ja ihastelkaa yhdessä uusia vihanneksia ja hedelmiä jo kaupassa.

Ota lapsi mukaan myös keittiöön. Hän voi auttaa aterian valmistamisessa kykyjensä mukaan, alkaen vihannesten pesusta aina pilkkomiseen ja paistamiseen asti. Pilkkoessa on muuten sallittua hieman maistellakin uutta vihannestuttavuutta!

Tuo arjen perusruokiin vaihtelua sesongin kasviksilla

Makaronilaatikkoon mahtuu hyvin pari porkkanaa ja puolikas kukkakaali, leivän päälle lisätään helposti makua tuoreilla tomaateilla ja pizzaan voi lisätä mitä tahansa kasviksia. Kasvisten on hyvä olla mukana jokaisella aterialla, näin suositusten mukainen määrä päivässä tulee syötyä kuin itsestään.

Pakastevihannekset pelastavat kiireisen

Vastoin melko yleistä harhaluuloa, pakastevihannekset säilyttävät vitamiininsa oikein hyvin. Esimerkiksi Apetit-pakasteherneet pakastetaan kahden tunnin sisään pellolta keräämisestä. Suosi rohkeasti pakastevihanneksia arjen ruoanlaitossa. Helppo ja hyvä on tässä tapauksessa myös terveellistä!

Smoothiet, sosekeitot, tahnat

Surauta kasvikset soosiksi. Smoothieihin, erilaisiin sosekeittoihin tai esimerkiksi ihanaan hernehummukseen uppoaa reilusti väriä! Tee kerralla isompi satsi hummusta. Arkisen voileivän päälle tulee herkullisen hummuksen avulla lisää ravintoarvoa kuin itsestään.

Hyvä idea on myös tehdä kerralla suuri kannullinen smoothieta vaikkapa kauden hedelmiä ja pakastepinaattia hyödyntäen. Smoothieihin uppoaa helposti reilusti ravinteikkaita marjoja, hedelmiä ja vihanneksia. Isosta kannusta riittää aamupalaa koko perheelle ja smoothie säilyy jääkaapissa muutaman päivän. 

Perhekalenteri 2020 on värikäs työkalu arkeen

Erityisesti lapsiperheiden tarpeisiin suunniteltu Perhekalenteri on monipuolinen arjen työkalu, jonka avulla koko perhe syö värikkäämmin ja kasvispitoisemmin. Perhekalenterissa kasvisten sesongit ovat esitelty innostavalla ja osallistavalla tavalla, pääsette koko perheen voimin seuraamaan omaa kasvisten syöntiä ja kokeilemaan uusia makuja. 

Perhekalenterin tietokirjaosiossa annetaan vinkkejä ravitsemukseen, kätevään kasvisten käyttöön, ruokahävikin välttämiseen ja monipuoliseen arkiruokailuun. Mukana on yhteistyössä Apetitin kanssa luotua kasvispitoista reseptiikkaa ja paljon nokkelia vinkkejä arkeen. Kalenteri maksaa itsensä takaisin jo muutamalla kauppareissulla – puhumattakaan muista sen tuomista hyödyistä sinulle, perheellesi ja ympäristölle.

Tilaa Perhekalenteri 2020 itsellesi tai lahjaksi TÄÄLTÄ.

Tekemistä lapsille ja tilaa kaikkien menoille

Värikkäästi kuvitettu Perhekalenteri sisältää perinteisen almanakkatiedon ja kalenterinäkymät. Tilaviin sarakkeisiin mahtuu viiden perheenjäsenen menot ja harrastukset. Sivujen kääntöpuolilta löydät kasvisaiheiset väritystehtävät ja pelillisyyden lasten mieleen.

Perhekalenterista näet yhdellä silmäyksellä koko vuoden sesonkikasvikset tiivistetyssä muodossa. Tilaa rinnalle myös kattavana tietokirjana toimiva Satokausikalenteri 2020. 

 

Lue myös:

Herneen matka 

Viiden minuutin parsakaaliwok

Neljä perusteltua syytä suosia pakastevihanneksia

Ihana hernehummus

Perhekalenteri 2020 esittelyssä


Apetitin uusituilta verkkosivuilta löydät runsaasti herkullisia reseptejä ja vinkkejä kasvisten lisäämiseen ruokavaliossasi. Seuraa Apetitia myös Facebookissa ja Instagramissa!

Pysy linjoilla myös Satokausikalenterin kanavissa @satokausikalenteri, jaamme jatkossa reseptejä ja tietoa Satokauden kasviksista.

Kypsennä kasvikset oikein

Tiesitkö, että kypsennystavalla on merkitystä kasviksen makuun? Juuri sopivan napakaksi jätetyt parsakaalit maistuvat paremmin kuin hötöksi keitetyt. Kasvisten kypsennys ei ole rakettitiedettä, muutamalla vinkillä onnistut! Tutuimpia kasvisten kypsennystapoja ovat keittäminen, höyryttäminen ja pannulla paistaminen, mutta tyylilajeja lisäämällä avaat kokonaisen uuden makujen maailman. 

Satokausikalenteri 2020 pitää sisällään laajan tietopaketin kasviksiin liittyen, myös kypsennykselle on oma sivunsa. Lue kalenterin esittely artikkelin lopusta!

Kasvisten kypsennys – ajalla on merkitystä

Herkullisen maun salaisuus piilee maustamisen lisäksi oikeassa kypsennysajassa! Nyrkkisääntönä voidaan pitää tätä: kypsytä kasviksia mieluummin hieman liian vähän kuin liian paljon, jotta kaunis väri ja napakka rakenne eivät kärsi. 

Kypsennysaikaan vaikuttavat ensisijaisesti kasviksen koko ja rakenne. Esimerkiksi pinaatti kypsyy pannulla parissa minuutissa, kun taas kokonaisen punajuuren keittäminen voi vaatia tunninkin. Toki tässäkin on hyvä kuunnella myös omia mieltymyksiä kypsyysasteen suhteen.

Kypsennysaikaa voi lyhentää pilkkomalla kasviksia pienemmäksi. Kiinnitä kokatessasi hieman huomiota siihen, miten nopeasti eri kasvikset kypsyvät. Kun näkemystä kertyy, on kypsennys sujuvampaa. 

Keittäminen ja höyryttäminen sopivat kaikille kasviksille

Keittäminen ja höyryttäminen ovat yleisimpiä kasvisten kypsennystapoja juuri sen takia, että ne sopivat kaikille kasviksille. Keittäessä käytä vain sen verran vettä, että kasvikset peittyvät. Keitinveden voi maustaa suolalla tai kasvisliemijauheella. 

Höyrykypsennys on keittämistä nopeampi ja hellävaraisempi tapa. Höyryttäminen säästää sekä sähköä, että ravinteita. Voit käyttää höyrytyskattilaa tai tavallista kattilaa höyrytysritilän kanssa. Helppo tapa kypsentää vaikkapa herneitä ja parsakaalia lisukkeeksi, on laittaa kasvikset höyrysritilällä perunakattilan päälle. Näin valmistuu kaksi ruokalajia kerralla. 

Kattilassa valmistuvat tietysti myös ihanat kasviskeitot tai haudutetut padat, esimerkiksi Kurpitsainen kanakeitto ja Syksyinen juures-linssipata harissagurtin kanssa.

Uunissa kypsentäminen

Uunissa paahdetut värikkäät juurekset ovat syksyn ehdoton suosikkiruoka! Pilko pestyt ja tarpeen mukaan kuoritut vihannekset ja asettele ne pellille. Lisää öljyä, mausteita  ja halutessasi hunajaa maun mukaan, sekoita ja siirrä uuniin kypsymään. Voit myös lisätä uunipellille haluamasi proteiinin lähteen, esimerkiksi kanaa tai marinoitua tofua. Näin koko ateria valmistuu kerralla helposti uunissa.

Myös herkulliset gratiinit, kokonaisena kypsennetty marinoitu kukkakaali tai pizza kauden kasviksista valmistuvat uunissa. Ota testiin herkulliset uunireseptit:

Helpot tortillapizzat

Paahdetut maa-artisokat ja valkosipulitimjamidippi

Sadonkorjuukanaa kurpitsan ja omenasiiderikastikkeen kera

Uunilohi satokausi-vihanneksilla 

Paistinpannulla kypsentäminen

Viiden minuutin parsakaaliwok, Kolmen kaalin pyttipannu tai Vihreät pavut halloumilla ovat helppoja ja vaivattomia  ruokia. Varsinkin nopeasti kypsyvät vihannekset , kuten parsa, broccoliini ja kesäkurpitsa toimivat hyvin pannulla voissa paistettuna

Muut kypsennystavat

Oletko tullut ajatelleeksi että voit myös grillata, friteerata tai savustaa kasviksesi? Kasvisten kypsennys tarjoaa läjäpäin mahdollisuuksia, kokeilemalla löydät omat suosikkimenetelmäsi. Vaihtelua saat vaikkapa friteeraamalla omenalohkoja!

Satokausikalenteri 2020

Satokausikalenterin avulla suosit helposti sesonkeja – kokeile joka kuukausi uutta makua tai väriä! Huippusuositun Satokausikalenterin avulla osaat valita ruokakaupasta herkullisimmat, terveellisimmät, ekologisimmat ja edullisimmat kasvikset. Syöt monipuolisemmin ja säästät rahaa.

Satokausikalenterissa on lähes 200 Suomessa myytävän hedelmän, vihanneksen sekä muiden kasvisten sesonkitiedot, valokuvat, säilytyslämpötilat, ravintoarvot ja muuta hyödyllistä tietoa. Laajassa tietokirjaosiossa nyt mukana myös inspiroivat sesonkireseptit, yleisimmät villiyrtit, kotimaiset kalat, pähkinät, mausteet, asiaa ruokahävikistä ja paljon muuta. Uutena osiona kalenterissa on yhteistyössä Sydänliiton kanssa luodut vinkit sydänystävälliseen ruokavalioon. Monipuolista ruokavaliotasi hyödyntämällä laajaa kotimaisten kasvisten valikoimaa ja tuo talviseen ruokapöytään vaihtelua kestävillä tuontihedelmillä. Kokeile täysin uusia lajikkeita vaikka joka viikko!

Tilaa Satokausikalenteri 2020 itsellesi tai läheisillesi TÄSTÄ.

Kun hankit kasvikset kalenterin suositusten mukaan, niin voit luottaa niiden makuun, ravinteisiin, ekologisuuteen ja edulliseen hintaan. Satokausikalenteria on myyty viime vuosien aikana jo yli satatuhatta kappaletta. Se on myös erinomainen ja varmasti hyödyllinen lahja läheisillesi.

Satokausikalenteri sisältää perinteisen almanakkatiedon ja kalenterinäkymät, ja tarjoaa niiden lisäksi valtavan määrän sinulle hyödyllisiä vinkkejä. Kalenteri maksaa itsensä takaisin jo muutamalla kauppareissulla – puhumattakaan muista sen tuomista hyödyistä sinulle, perheellesi ja ympäristölle.

***

Lue myös:

Satokausikalenteri 2020 esittely + 10 hyvää syytä suosia sesonkia

Perhekalenteri 2020 esittely + miten saat koko perheen syömään enemmän kasviksia

Pysy linjoilla myös Satokausikalenterin kanavissa @satokausikalenteri, jaamme jatkossa reseptejä ja tietoa Satokauden kasviksista.