Yleinen

Väriä ja vitamiineja kotimaisista kasvihuonevihanneksista

Kaupallinen yhteistyö: Närpiön Vihannes

 

Närpiön Vihannes ja  Satokausikalenteri tuovat uutta makua smoothiekentälle tämän viikon I love me – messuilla! Nyt kannattaa lähteä messuille, sillä tarjoilemme viikonloppuna Närpiön Vihanneksen tuoreista kurkuista, paprikoista ja tomaateista pyöräytettyjä upeita ja raikkaita smoothieita!

Tiesitkö, että 60% suomalaisista säilyttää tomaattejaan väärin? Tule kuulemaan kasvisfaktat ja vinkit värikkääseen ruoanlaittoon. Samalla voit ostaa matkaan kassillisen puhtaita kotimaisia kasviksia: puoli kiloa päivässä tulee syötyä taatusti!

I love me-messut: inspiraatiota kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin

I love me – messut kokoavat yhteen kauneuden, muodin, terveyden ja hyvinvoinnin ajankohtaisimman tiedon sekä inspiroivaimmat uutuudet.  Tutustu ihanan monipuoliseen ohjelmaan täällä

Syömisellä on tunnetusti suuri vaikutus kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Siksi myös Närpiön Vihannes ja Satokausikalenteri ovat paikalla. Kasviksia lisäämällä ruokavalio monipuolistuu ja vitamiinien saanti kasvaa. Poikkea messupäiväsi aikana maistamaan smoothieita kuulemaan parhaat kasvisvinkit!

Närpiön Vihannes

Kun puhutaan suomalaisista kasvihuonevihanneksista, Närpiön Vihannes on edelläkävijä. Perinteikäs 38 kasvihuoneviljelijän omistama osuuskunta tuottaa  vuodesta toiseen puhtaita, maukkaita vihanneksia suomalaisten ruokapöytiin. Vuonna 1957 perustettu Närpiön Vihannes kehittyy jatkuvasti tuottaen laadukasta kotimaista ruokaa vastuullisesti ja tuoden uusia lajikkeita suomalaisten ruokapöytiin.

Yli 95% Närpiön Vihanneksen tuotteista tuotetaan uusiutuvaa kotimaista lämpöenergiaa hyödyntäen. Laajasta tuotevalikoimasta löytyy perinteisten kurkkujen, tomaattien, chilien ja paprikoiden lisäksi upeita erikoistomaatteja, sekä käteviä evääksi sopivia minipaprikoita ja -kurkkuja.

Kaikki Närpiön Vihanneksen viljelmät ovat korkeintaan 50 kilometrin päässä Närpiössä sijaitsevasta pakkaamosta. Kasvihuoneviljelyn mestareiden kasvattamat vihannekset ovat kaupoissa viimeistään kahden päivän sisällä poimimisesta. Tämän ansiosta vihannesten maku ja ominaisuudet säilyvät huippulaatuisina ruokapöytään asti.

Raikas kurkkusmoothie

Kauniin vihreä kurkkusmoothie on ihanan raikas päivän aloitus tai virkistävä välipala. Mehevä, kotimainen kurkku on kuin tehty vihersmoothieta varten.

4 annosta

 

Lisää kaikki raaka-aineet blenderiin ja aja sileäksi.

Kesäinen Gazpacho-smoothie

Herkullisen ruokaisassa gazpacho-smoothiessa on tuulahdus kesää. Kokeile smoothieta välipalalla tai tarjoile makunystyröitä herättelevänä alkuruokana. 

4 annosta

Lisää kaikki raaka-aineet blenderiin ja aja sileäksi. Lisää tarvittaessa vettä, jotta juotavuus säilyy.

Muutama fakta kasviksista ja kasvihuonetuotannosta:

  • Tomaattien optimaalinen säilytyslämpötila on +12-16 astetta, ei suinkaan jääkaappilämpötila. Tomaattien maku ja rakenne kärsivät viileässä jo kolmessa tunnissa, ne kannattaa siis ehdottomasti säilyttää huoneenlämmössä!
  • Kotimaisten kasvihuonevihannesten suosiminen läpi vuoden on hyvä ja järkevämpi vaihtoehto kuin tuontivihannekset. Suomessa ollaan kasvihuoneviljelyn huippuosaajia. Teknologian, viljelytekniikoiden sekä ekologisempien lämmitysmuotojen myötä viljely talvellakin on ympäristöystävällisempää.
  • Muovi ei ole aina pahis. Monet vihannekset, kuten kurkku, säilyvät huomattavasti paremmin ohueen muoviin pakattuna. Kun kierrätämme muovin oikein, siitä on ehdottomasti suurempi hyöty kuin haitta! Ympäristön kannalta kaikista huonoin vaihtoehto on ruokahävikki, jota oikeilla pakkauksilla vähennetään.
  • Kotimainen suippopaprika on nyt jo tuttu näky kaupoissa. Se on kuitenkin tullut tuotantoon vasta muutama vuosi sitten. Lue suippopaprikan tuotannosta täältä! Myös kotimainen pihvitomaatti on tänä vuonna ensimmäistä kertaa talvituotannossa Närpiön Vihanneksella.

 


Lue myös:

Närpiön Vihannes ja Satokausikalenteri jakoivat vihanneksia laatikkopolkupyörillä

Näin kasvaa kotimainen suippopaprika

Maailman paras pizzakastike

Maailman paras kasvispasta

 

Seuraa Närpiön Vihannesta Facebookissa ja Instagramissa, niin saat uutiset kotimaisesta vihannesten tuotannosta ensimmäisten joukossa.

Pysy linjoilla myös Satokausikalenterin kanavissa @satokausikalenteri, jaamme tarkemmat tiedot maisteluaikataulusta sekä tunnelmia smoothieiden ääreltä perjantaista eteenpäin!

Vähennetään yhdessä ruokahävikkiä

Oletko ajatellut, että moni klassikkoruoka köyhistä ritareista paistettuun riisiin ja pizzaan on syntynyt alunperin nimenomaan jämä raaka-aineista? Ruokahävikin vähentämistä kannattaa ajatella ikävän velvollisuuden sijasta hauskana haasteena, jossa luovuuden käyttö on sallittua. Uusi Perhekalenteri 2020 tarjoaa runsaasti vinkkejä, joiden avulla ruokahävikin vähentäminen on sekä helppoa, että hauskaa! Kalenterin esittelyn löydät artikkelin lopusta.

 Jos ruokahävikki olisi valtio, se olisi Yhdysvaltojen ja Kiinan jälkeen suurin hiilidioksidipäästöjen tuottaja. Suomessa tuotetusta ruoasta 10-15% päätyy roskiin, ja eniten ruokahävikkiä syntyy kotitalouksissa. Ruoan ja ruokaketjun osuus kaiken kulutuksen ympäristövaikutuksista on noin 40%. Turhaan tuotettu ruoka on siis merkittävä rasite ympäristölle. Hyödyntämällä ostamasi raaka-aineet kokonaisvaltaisesti säästät myös rahaa. 

Kotona:

  • Aterioiden suunnittelu kannattaa aina aloittaa siitä mitä kaapissa jo on. Katso päiväykset ja ota ensin käsittelyyn muutaman päivän sisällä vanhentuvat ainekset.
  • Säilytä ruoka oikein. Nopeasti pilaantuvat elintarvikkeet kannattaa asettaa jääkaapin etuosaan hyvin näkyville. Etyleeniä runsaasti tuottavat hedelmät, kuten banaanit ja omenat kannattaa säilyttää erillään muista kasviksista. Satokausikalenteri  sisältää tuhdin kasvistietopaketin, josta löydät myös vihannesten säilytyslämpötilat ja vinkkejä säilytykseen.
  • Käytä aisteja. Parasta ennen -päivämäärä ei ole heitä roskiin -päivämäärä, vaan merkintä, johon asti valmistaja ainakin takaa elintarvikkeen säilyttävän sille tyypilliset ominaisuudet. 
  • Pakastin pelastaa niin syömättä jäämisvaarassa olevat  leivät kuin suuremmat ruokasatsitkin. Pilko ylikypsät banaanit pakkaseen odottamaan smoothiepäivää. Myös muita kasviksia voi pakastaa vaikkapa valmiiksi wokki- tai keittoaineksiksi.

Kaupassa:

  • Puhelimella otettu valokuva jääkaapin sisällöstä on suuri apu kauppareissulla. Myös perinteinen ostoslista toimii!
  • Osta mahdollisimman kypsiä hedelmiä ja vihanneksia, ne myös maistuvat parhaalta.
  • Hyödynnä alennustarralliset tuotteet, mutta älä innostu haalimaan enempää kuin ehdit syödä.
  • Monet kasvikset, kuten kurkku, pakataan muoviin syystä. Pakkauksen ympäristövaikutukset ovat pienemmät kuin roskiin päätyvän ruoan – olipa pakkaus muovia tai pahvia. Pyri aina ostamaan sellaisia pakkauskokoja, jotka ehdit hyödyntämään.

Keittiössä:

  • Itse keitetyt liemet ovat paitsi liemikuutioita herkullisempia, myös loistava tapa vähentää ruokahävikkiä. Liemiin voi käyttää kalojen ruodot ja nahat, luut lihoista sekä kasvisten jämäpalat. Voit pitää pakastimessa astiaa, johon keräät kasvisten kannata ja kuoret. Myös sipulien ja kaalien uloimmat lehdet voi ottaa talteen. Kun astia on täynnä, on aika laittaa kasvisliemi keittymään.
  • Hyödynnä koko kasvis. Monissa kasviksissa varret, lehdet ja naatit ovat oikein hyviä ja käyttökelpoisia osia. Kukka- ja parsakaalin varret ovat yhtä terveellistä syötävää kuin kukinnotkin ja sopivat samoihin ruokiin. Porkkanoiden ja muiden juuresten naatit voi hyödyntää pestona tai salaateissa, ne toimivat myös annosten koristeena persiljan tapaan. Juurekset, omenat, päärynät ja kurkut kannattaa mahdollisuuksien mukaan syödä aina kuorineen, sillä kuoret sisältävät paljon ravintoaineita. Puhdistetut kurpitsan siemenet voi paahtaa uunissa tai pannulla vaikkapa sosekeiton kaveriksi.
  • On monia ruokalajeja, joita voi tuunata loputtomiin vihanneslokeron viimeisillä aineksilla. Esimerkiksi sosekeiton, uunijuurekset, munakkaan tai wokin voi tehdä käyttämällä juuri sitä, mitä jääkaapissa on jäljellä.

Perhekalenteri 2020 on värikäs työkalu arkeen

Erityisesti lapsiperheiden tarpeisiin suunniteltu Perhekalenteri on monipuolinen arjen työkalu, jonka avulla koko perhe syö värikkäämmin ja kasvispitoisemmin. Perhekalenterissa kasvisten sesongit ovat esitelty innostavalla ja osallistavalla tavalla, pääsette koko perheen voimin seuraamaan omaa kasvisten syöntiä ja kokeilemaan uusia makuja. 

Perhekalenterin tietokirjaosiossa annetaan vinkkejä ravitsemukseen, kätevään kasvisten käyttöön, ruokahävikin välttämiseen ja monipuoliseen arkiruokailuun. Mukana on yhteistyössä Apetitin kanssa luotua kasvispitoista reseptiikkaa ja paljon nokkelia vinkkejä arkeen. Kalenteri maksaa itsensä takaisin jo muutamalla kauppareissulla – puhumattakaan muista sen tuomista hyödyistä sinulle, perheellesi ja ympäristölle.

Tilaa Perhekalenteri 2020 itsellesi tai lahjaksi TÄÄLTÄ.

Tekemistä lapsille ja tilaa kaikkien menoille

Värikkäästi kuvitettu Perhekalenteri sisältää perinteisen almanakkatiedon ja kalenterinäkymät. Tilaviin sarakkeisiin mahtuu viiden perheenjäsenen menot ja harrastukset. Sivujen kääntöpuolilta löydät kasvisaiheiset väritystehtävät ja pelillisyyden lasten mieleen.

Perhekalenterista näet yhdellä silmäyksellä koko vuoden sesonkikasvikset tiivistetyssä muodossa. Tilaa rinnalle myös kattavana tietokirjana toimiva Satokausikalenteri 2020.


Seuraa meitä myös Instagramissa ja Facebookissa, niin saat talteen värikkäimmät vinkit arkeen ja parhaat reseptit sesongin kasviksista!

Yrteillä enemmän makua

Kaupallinen yhteistyö: Sydänliitto

Satokausikalenteri ja Sydänliitto yhdistävät voimansa suomalaisen ruokakulttuurin puolesta. Tällä kertaa perehdytään maustamiseen ja suolan määrän vähentämiseen ruoassa. Nämä vinkit, sekä paljon muuta arjen terveellistä, maukasta ja monipuolista ruokavaliota tukevaa tietoa löydät myös ensi vuoden kalenterista! Satokausikalenteri 2020 on esitelty artikkelin lopussa.

Suomalaiset saavat päivittäisestä ravinnosta suolaa selkeästi enemmän kuin suositellaan. Suurella suolan määrällä on yhteys kohonneeseen verenpaineeseen. Omaa suolan käyttöä kannattaa siis tarkastella – pienilläkin muutoksilla voi olla suuri positiivinen vaikutus terveyteen. Aikuisen ihmisen saantisuositus suolan suhteen on vajaa teelusikallinen vuorokaudessa. 

 

Mausta ei tarvitse tinkiä vaikka suolaa vähentääkin

Usein suolan makuun on totuttu pikkuhiljaa – sama toimii toisin päin. Muutamassa viikossa makuaisti tottuu hieman vähempään suolan käyttöön. Mausta ei kuitenkaan tarvitse luopua – päin vastoin, monipuolistamalla maustevalikoimaasi saat suuren määrän herkullisuutta tilalle! 

Jos yrttiruukusta osa on jäämässä käyttämättä niin kaiva jääpalamuotti esiin ja silppua yrtit veden tai öljyn kanssa pakkaseen. Valmiit yrttikuutiot sulavat hetkessä kastikkeen tai padan sekaan.

Yrtit – herkät ja vahvat

Tuoreet yrtit ovat raikas vaihtoehto ruoan maustamiseen. Yrtit jaetaan ominaisuuksien perusteella herkkiin ja vahvoihin yrtteihin. Tämä hauskalta kuulostava jaottelu viittaa myös yrttien käsittelyyn: herkkiä käsitellään hellävaroen terävällä veitsellä pintaa murskaamatta, kun taas vahvoja voi repiä ronskistikin. Yksi teelusikallinen kuivattua yrttiä vastaa ruokalusikallista tuoretta.

Herkkiä yrttejä:

  • Ruohosipuli: Tuo miellyttävän miedon sipulin maun ruokaan kuin ruokaan. Kukkia voi käyttää annosten koristeluun! Loistavia makupari esimerkiksi raitajuurelle ja suppilovahverolle.
  • Korianteri: Toiset tykkäävät, toiset eivät ollenkaan. Korianterin voimakas, persoonallinen maku sopii vaikkapa porkkanan tai suippopaprikan rinnalle.
  • Tilli: Yksi vanhimmista maustekasveista. Raikasta makua kannattaa testata muissakin kuin perinneruokalajeissa. Testaa tilliä mukulasellerin, mustajuuren tai herneen kaverina.
  • Rakuuna: Voimakkaan yrttinen maku tuo ruokaisuutta annokseen. Makupari juuripersiljalle, maissille, retiisille tai kantarellille.
  • Kirveli: Muistuttaa lakriksia ja anista. Ei kannata kypsentää hienostuneen makeahkon maun säilyttämiseksi. Yhdistä maa-artisokkaan, keräkaaliin tai vadelmaan.
  • Minttu: Miellyttävän makuinen minttu hurmaa ripauksella mentolia. Mintun makupariksi sopivat esimerkiksi karpalo, mansikka, vadelma tai kesäkurpitsa.

Vahvoja yrttejä:

  • Rosmariini: Aromikas rosmariini tuo hieman mieleen havut. Kypsentäessä pehmenevä maku on kuin luotu nauriksen, paprikan tai päärynän pariksi.
  • Timjami: Erinomaisesti kypsentämistä kestävä yrtti kaikkeen ruoanvalmistukseen. Timjami sopii loistavasti yhteen punasipulin,parsakaalin, kurkun tai mustakaalin kanssa.
  • Persilja: Pirtsakka maku pehmenee jo muutaman minuutin kypsennyksen jälkeen. Persilja ja peruna ovat upea yhdistelmä, mutta taipuu tämä yrtti myös porkkanan, myskikurpitsan tai herkkutatin toveriksi.
  • Lipstikka: Mehevä yrtti muistuttaa purjoa ja selleriä. Lipstikalla saat annokseen lihaisan maun, kokeile sitä vaikkapa kukkakaalin, parsakaalin tai varhaisperunoiden kanssa.
  • Oregano: Italialaisen keittiön kulmakivi antaa hienostuneen aromin. Yhdistä pihvitomaattiin, hokkaidokurpitsaan, keltasipuliin tai munakoisoon.
  • Salvia: Voimakkaan makuinen salvia on yksi harvoja yrttejä, joilla voi maustaa liikaa. Hieman karvaan makuinen salvia on kuitenkin ehdottomasti paikallaan esimerkiksi perunan, purjosipulin, salottisipulin tai ananaksen rinnalla.
  • Basilika: Ehkä maailman suosituin yrtti, jota voi käyttää niin kaikkeen maustamiseen kuin annosten koristeluunkin. Basilika yhdistetään usein tomaattiin – syystäkin. Kokeile kuitenkin basilikaa muidenkin kasvisten kanssa, vahapapu tai luumu ovat myös sen makupareja.

Satokausikalenteri 2020

Satokausikalenterissa on lähes 200 Suomessa myytävän hedelmän, vihanneksen sekä muiden kasvisten sesonkitiedot, valokuvat, säilytyslämpötilat, ravintoarvot ja muuta hyödyllistä tietoa. Laajassa tietokirjaosiossa nyt mukana myös inspiroivat sesonkireseptit, yleisimmät villiyrtit, kotimaiset kalat, pähkinät, mausteet, asiaa ruokahävikistä ja paljon muuta. 

Uutena osiona kalenterissa on yhteistyössä Sydänliiton kanssa luodut vinkit sydänystävälliseen ruokavalioon. Monipuolista ruokavaliotasi hyödyntämällä laajaa kotimaisten kasvisten valikoimaa ja tuo talviseen ruokapöytään vaihtelua kestävillä tuontihedelmillä. Kokeile täysin uusia lajikkeita vaikka joka viikko!

Kun hankit kasvikset kalenterin suositusten mukaan, niin voit luottaa niiden makuun, ravinteisiin, ekologisuuteen ja edulliseen hintaan. Satokausikalenteria on myyty viime vuosien aikana jo yli satatuhatta kappaletta. Se on myös erinomainen ja varmasti hyödyllinen lahja läheisillesi.

Satokausikalenteri sisältää perinteisen almanakkatiedon ja kalenterinäkymät, ja tarjoaa niiden lisäksi valtavan määrän sinulle hyödyllisiä vinkkejä. Kalenteri maksaa itsensä takaisin jo muutamalla kauppareissulla – puhumattakaan muista sen tuomista hyödyistä sinulle, perheellesi ja ympäristölle.


Tämän artikkelin yrttikuvat ovat turkulaisen puutarhurin ja valokuvaajan, Riikka Lamminpään ottamia. Lisää hänen tunnelmallisia kuviaan löydät Instagramista @puutarhuriikka.

Lue lisää sydänterveydestä Sydänliiton sivuilta ja ota seurantaan myös sydämelliset sometilit Facebookissa Suomen sydänliitto ja Instagramissa @sydänliitto!

Pysy linjoilla myös Satokausikalenterin kanavissa @satokausikalenteri, jaamme jatkossa reseptejä ja tietoa Satokauden kasviksista.