Yleinen

Nauti kaikista kasviksista sydämesi kyllyydestä

Kaupallinen yhteistyö: Sydänliitto

 

Satokausikalenteri 2020 pitää ensimmäistä kertaa sisällään tietoa sydänterveellisestä ruokavaliosta. Yhteistyö Satokausikalenterin ja Sydänliiton välillä on luontevaa, ovathan kasvikset terveellisen ruokavalion perusta. Tänä vuonna paneudumme sydämen terveyteen vastustamattoman herkullisen reseptiikan sekä asiantuntija-artikkelien kautta. Tämä artikkeli julkaistaan myös Sydän-lehdessä.

HeVi-osastojen tarjonta on murroksessa. Kasviksia on saatavilla enemmän kuin koskaan. Silti vain 22 prosenttia naisista ja 14 prosenttia miehistä syö kasviksia riittävästi. “Kasvisvallankumousta” tekemässä ollut Satokausikalenterin perustaja Samuli Karjula kertoo kuinka yksittäinen kuluttaja voi kerätä muutoksen parhaat hedelmät.

Satokausikalenteri syntyi omaan tarpeeseen

“Havahduin 2010-luvun alussa siihen, että en syönyt riittävästi kasviksia. Kasvikset olivat asioita lautasen reunalla, jotka piti syödä väkisin ennen kuin pääsi syömään oikeaa ruokaa. Söin kasviksia yksipuolisesti, mistä ankeuden mielikuva kumpusi. Lautaselta löytyi tomaatti, kurkku ja jäävuorisalaatti. Hedelmistä tuli syötyä banaania ja mandariineja”, Samuli virnuilee.

Suomessa syödään reilu 50 kiloa tuoreita hedelmiä vuodessa henkilöä kohden. Tästä yli 20 prosenttia on on sitrushedelmiä. Muista hedelmistä syömme ylivoimaisesti eniten banaaneja ja omenia. 

Inspiraatiota ravintoloista

“Vuosikymmenen alussa espanjalainen keittiö oli nosteessa. Sen ruokakulttuurin ruokia syödessäni kasvikset maistuivat hyviltä. Ymmärsin ettei raaka-aineessa ollut vikaa, en osannut käyttää kasviksia ja ostin niitä väärään aikaan”, Karjula muistelee.

“Muistan kun ostin ensimmäisen granaattiomenan. Heinäkuussa sen kilohinta oli yli 15 euroa ja ostamani hedelmä oli pilalla. Onneksi ostin uuden marraskuussa. Kilohinta oli alle 5 euroa ja raaka-aine oli hyvä. Ymmärsin, että kun kasviksen hinta on alimmillaan, niin sen maku on parhaimmillaan. Aloin kiertää ruokakauppoja uusin silmin ja keräsin hintatietoja itselleni excel-taulukkoon. Näistä tiedoista syntyi myöhemmin Satokausikalenteri.”

Ruokapalveluissa tarjotaan vuosittain yli 400 miljoonaa ateriaa. Kuluttajien roolia ja kotiruoan osuutta usein korostetaan. Kansanterveyden näkökulmasta on tärkeää, että ammattikeittiöt suosivat sesongin kasviksia.

Uusien makujen oppiminen tapahtuu tuttujen tapojen kautta

Luullaan, että täytyy olla huippukokki, jotta osaa valmistaa härkäpapua tai kesäkurpitsaa. Näin ei kuitenkaan ole, tarvitaan vain hieman kykyä rikkoa rutiineja.

“Hoksasin, että voin muuttaa tuttujen ruokien makua ja väriä kasviksilla. Tein perunamuusin, mutta korvasin neljäsosan perunoista keltajuurella. Kurkun sijaan laitoin leivän päälle kesäkurpitsaa ja sosekeittoon porkkanan kaveriksi meni salottisipulia ja maa-artisokkaa.” Karjula fiilistelee.

Suomalaisten syömistä vihanneksista yli 90 prosenttia koostuu alle kymmenestä kasviksesta. Suosituimpia ovat porkkana, kurkku ja tomaatti. Niiden jälkeen tulevat keltasipuli, keräkaali, paprika ja punajuuri. Ruusukaalin tai fenkolin kulutus on muutamia kymmeniä grammoja vuodessa. Tuttuihin ruokalajeihin kannattaa kokeilla eri kasviksia. Keittoruokiin voi lantun kaveriksi laittaa kyssäkaalia tai lindströmin pihveihin saa vaihtelua raitajuuresta. 

Kotimaiset kasvikset ovat ruokailun kulmakivi

Suurin haaste on, että syömme kasviksia liian vähän. Ei se, että syömme tuontikasviksia. Tuontikasvisten avulla suomalainen ruoantuotanto on muuttunut monipuolisempaan suuntaan. Puutarha-alan yritysten määrä on kasvanut melkein 200 yrityksellä. Myös viljelypinta-ala on kasvanut yli 3000 hehtaaria edellisen viiden vuoden aikana. Kasvu on tapahtunut uusien lajikkeiden avulla, jotka olivat vielä 10 vuotta sitten tuontikasviksia. Nykyään arkisen paprikan kasvatus alkoi vasta 2000-luvulla, lehtikaalin 2013 ja talvikurpitsojen 2015.

“Perunakin on ollut tuontikasvis, jota vastustettiin ankarasti. Kansanterveyden näkökulmasta ei ole merkitystä onko hedelmän sisältämä C-vitamiini kasvanut Egyptissä vai Pudasjärvellä. Sitten kun jokainen suomalainen syö puoli kiloa kasviksia päivässä, voidaan pohtia lisää tätä alkuperäasiaa”, Karjula lataa. 

Toki ruokavalion perusta kannattaa monesta syystä rakentaa kotimaisten kasvisten varaan. Silti kaikkia kasviksia voi nauttia hyvällä omallatunnolla. Tärkeintä on syödä riittävästi kasviksia.

Kuvat: Minna Rautio-Pakaste

Lue myös:

Yrteillä enemmän makua 

Syö punaista sydämesi kyllyydestä – Maailman Sydänpäivän punainen menu


Lue lisää sydänterveydestä Sydänliiton sivuilta ja ota seurantaan myös sydämelliset sometilit Facebookissa Suomen sydänliitto ja Instagramissa @sydänliitto!

Pysy linjoilla myös Satokausikalenterin kanavissa @satokausikalenteri, jaamme jatkossa reseptejä ja tietoa Satokauden kasviksista.

Väriä ja vitamiineja kotimaisista kasvihuonevihanneksista

Kaupallinen yhteistyö: Närpiön Vihannes

 

Närpiön Vihannes ja  Satokausikalenteri tuovat uutta makua smoothiekentälle tämän viikon I love me – messuilla! Nyt kannattaa lähteä messuille, sillä tarjoilemme viikonloppuna Närpiön Vihanneksen tuoreista kurkuista, paprikoista ja tomaateista pyöräytettyjä upeita ja raikkaita smoothieita!

Tiesitkö, että 60% suomalaisista säilyttää tomaattejaan väärin? Tule kuulemaan kasvisfaktat ja vinkit värikkääseen ruoanlaittoon. Samalla voit ostaa matkaan kassillisen puhtaita kotimaisia kasviksia: puoli kiloa päivässä tulee syötyä taatusti!

I love me-messut: inspiraatiota kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin

I love me – messut kokoavat yhteen kauneuden, muodin, terveyden ja hyvinvoinnin ajankohtaisimman tiedon sekä inspiroivaimmat uutuudet.  Tutustu ihanan monipuoliseen ohjelmaan täällä

Syömisellä on tunnetusti suuri vaikutus kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Siksi myös Närpiön Vihannes ja Satokausikalenteri ovat paikalla. Kasviksia lisäämällä ruokavalio monipuolistuu ja vitamiinien saanti kasvaa. Poikkea messupäiväsi aikana maistamaan smoothieita kuulemaan parhaat kasvisvinkit!

Närpiön Vihannes

Kun puhutaan suomalaisista kasvihuonevihanneksista, Närpiön Vihannes on edelläkävijä. Perinteikäs 38 kasvihuoneviljelijän omistama osuuskunta tuottaa  vuodesta toiseen puhtaita, maukkaita vihanneksia suomalaisten ruokapöytiin. Vuonna 1957 perustettu Närpiön Vihannes kehittyy jatkuvasti tuottaen laadukasta kotimaista ruokaa vastuullisesti ja tuoden uusia lajikkeita suomalaisten ruokapöytiin.

Yli 95% Närpiön Vihanneksen tuotteista tuotetaan uusiutuvaa kotimaista lämpöenergiaa hyödyntäen. Laajasta tuotevalikoimasta löytyy perinteisten kurkkujen, tomaattien, chilien ja paprikoiden lisäksi upeita erikoistomaatteja, sekä käteviä evääksi sopivia minipaprikoita ja -kurkkuja.

Kaikki Närpiön Vihanneksen viljelmät ovat korkeintaan 50 kilometrin päässä Närpiössä sijaitsevasta pakkaamosta. Kasvihuoneviljelyn mestareiden kasvattamat vihannekset ovat kaupoissa viimeistään kahden päivän sisällä poimimisesta. Tämän ansiosta vihannesten maku ja ominaisuudet säilyvät huippulaatuisina ruokapöytään asti.

Raikas kurkkusmoothie

Kauniin vihreä kurkkusmoothie on ihanan raikas päivän aloitus tai virkistävä välipala. Mehevä, kotimainen kurkku on kuin tehty vihersmoothieta varten.

4 annosta

 

Lisää kaikki raaka-aineet blenderiin ja aja sileäksi.

Kesäinen Gazpacho-smoothie

Herkullisen ruokaisassa gazpacho-smoothiessa on tuulahdus kesää. Kokeile smoothieta välipalalla tai tarjoile makunystyröitä herättelevänä alkuruokana. 

4 annosta

Lisää kaikki raaka-aineet blenderiin ja aja sileäksi. Lisää tarvittaessa vettä, jotta juotavuus säilyy.

Muutama fakta kasviksista ja kasvihuonetuotannosta:

  • Tomaattien optimaalinen säilytyslämpötila on +12-16 astetta, ei suinkaan jääkaappilämpötila. Tomaattien maku ja rakenne kärsivät viileässä jo kolmessa tunnissa, ne kannattaa siis ehdottomasti säilyttää huoneenlämmössä!
  • Kotimaisten kasvihuonevihannesten suosiminen läpi vuoden on hyvä ja järkevämpi vaihtoehto kuin tuontivihannekset. Suomessa ollaan kasvihuoneviljelyn huippuosaajia. Teknologian, viljelytekniikoiden sekä ekologisempien lämmitysmuotojen myötä viljely talvellakin on ympäristöystävällisempää.
  • Muovi ei ole aina pahis. Monet vihannekset, kuten kurkku, säilyvät huomattavasti paremmin ohueen muoviin pakattuna. Kun kierrätämme muovin oikein, siitä on ehdottomasti suurempi hyöty kuin haitta! Ympäristön kannalta kaikista huonoin vaihtoehto on ruokahävikki, jota oikeilla pakkauksilla vähennetään.
  • Kotimainen suippopaprika on nyt jo tuttu näky kaupoissa. Se on kuitenkin tullut tuotantoon vasta muutama vuosi sitten. Lue suippopaprikan tuotannosta täältä! Myös kotimainen pihvitomaatti on tänä vuonna ensimmäistä kertaa talvituotannossa Närpiön Vihanneksella.

 


Lue myös:

Närpiön Vihannes ja Satokausikalenteri jakoivat vihanneksia laatikkopolkupyörillä

Näin kasvaa kotimainen suippopaprika

Maailman paras pizzakastike

Maailman paras kasvispasta

 

Seuraa Närpiön Vihannesta Facebookissa ja Instagramissa, niin saat uutiset kotimaisesta vihannesten tuotannosta ensimmäisten joukossa.

Pysy linjoilla myös Satokausikalenterin kanavissa @satokausikalenteri, jaamme tarkemmat tiedot maisteluaikataulusta sekä tunnelmia smoothieiden ääreltä perjantaista eteenpäin!

Vähennetään yhdessä ruokahävikkiä

Oletko ajatellut, että moni klassikkoruoka köyhistä ritareista paistettuun riisiin ja pizzaan on syntynyt alunperin nimenomaan jämä raaka-aineista? Ruokahävikin vähentämistä kannattaa ajatella ikävän velvollisuuden sijasta hauskana haasteena, jossa luovuuden käyttö on sallittua. Uusi Perhekalenteri 2020 tarjoaa runsaasti vinkkejä, joiden avulla ruokahävikin vähentäminen on sekä helppoa, että hauskaa! Kalenterin esittelyn löydät artikkelin lopusta.

 Jos ruokahävikki olisi valtio, se olisi Yhdysvaltojen ja Kiinan jälkeen suurin hiilidioksidipäästöjen tuottaja. Suomessa tuotetusta ruoasta 10-15% päätyy roskiin, ja eniten ruokahävikkiä syntyy kotitalouksissa. Ruoan ja ruokaketjun osuus kaiken kulutuksen ympäristövaikutuksista on noin 40%. Turhaan tuotettu ruoka on siis merkittävä rasite ympäristölle. Hyödyntämällä ostamasi raaka-aineet kokonaisvaltaisesti säästät myös rahaa. 

Kotona:

  • Aterioiden suunnittelu kannattaa aina aloittaa siitä mitä kaapissa jo on. Katso päiväykset ja ota ensin käsittelyyn muutaman päivän sisällä vanhentuvat ainekset.
  • Säilytä ruoka oikein. Nopeasti pilaantuvat elintarvikkeet kannattaa asettaa jääkaapin etuosaan hyvin näkyville. Etyleeniä runsaasti tuottavat hedelmät, kuten banaanit ja omenat kannattaa säilyttää erillään muista kasviksista. Satokausikalenteri  sisältää tuhdin kasvistietopaketin, josta löydät myös vihannesten säilytyslämpötilat ja vinkkejä säilytykseen.
  • Käytä aisteja. Parasta ennen -päivämäärä ei ole heitä roskiin -päivämäärä, vaan merkintä, johon asti valmistaja ainakin takaa elintarvikkeen säilyttävän sille tyypilliset ominaisuudet. 
  • Pakastin pelastaa niin syömättä jäämisvaarassa olevat  leivät kuin suuremmat ruokasatsitkin. Pilko ylikypsät banaanit pakkaseen odottamaan smoothiepäivää. Myös muita kasviksia voi pakastaa vaikkapa valmiiksi wokki- tai keittoaineksiksi.

Kaupassa:

  • Puhelimella otettu valokuva jääkaapin sisällöstä on suuri apu kauppareissulla. Myös perinteinen ostoslista toimii!
  • Osta mahdollisimman kypsiä hedelmiä ja vihanneksia, ne myös maistuvat parhaalta.
  • Hyödynnä alennustarralliset tuotteet, mutta älä innostu haalimaan enempää kuin ehdit syödä.
  • Monet kasvikset, kuten kurkku, pakataan muoviin syystä. Pakkauksen ympäristövaikutukset ovat pienemmät kuin roskiin päätyvän ruoan – olipa pakkaus muovia tai pahvia. Pyri aina ostamaan sellaisia pakkauskokoja, jotka ehdit hyödyntämään.

Keittiössä:

  • Itse keitetyt liemet ovat paitsi liemikuutioita herkullisempia, myös loistava tapa vähentää ruokahävikkiä. Liemiin voi käyttää kalojen ruodot ja nahat, luut lihoista sekä kasvisten jämäpalat. Voit pitää pakastimessa astiaa, johon keräät kasvisten kannata ja kuoret. Myös sipulien ja kaalien uloimmat lehdet voi ottaa talteen. Kun astia on täynnä, on aika laittaa kasvisliemi keittymään.
  • Hyödynnä koko kasvis. Monissa kasviksissa varret, lehdet ja naatit ovat oikein hyviä ja käyttökelpoisia osia. Kukka- ja parsakaalin varret ovat yhtä terveellistä syötävää kuin kukinnotkin ja sopivat samoihin ruokiin. Porkkanoiden ja muiden juuresten naatit voi hyödyntää pestona tai salaateissa, ne toimivat myös annosten koristeena persiljan tapaan. Juurekset, omenat, päärynät ja kurkut kannattaa mahdollisuuksien mukaan syödä aina kuorineen, sillä kuoret sisältävät paljon ravintoaineita. Puhdistetut kurpitsan siemenet voi paahtaa uunissa tai pannulla vaikkapa sosekeiton kaveriksi.
  • On monia ruokalajeja, joita voi tuunata loputtomiin vihanneslokeron viimeisillä aineksilla. Esimerkiksi sosekeiton, uunijuurekset, munakkaan tai wokin voi tehdä käyttämällä juuri sitä, mitä jääkaapissa on jäljellä.

Perhekalenteri 2020 on värikäs työkalu arkeen

Erityisesti lapsiperheiden tarpeisiin suunniteltu Perhekalenteri on monipuolinen arjen työkalu, jonka avulla koko perhe syö värikkäämmin ja kasvispitoisemmin. Perhekalenterissa kasvisten sesongit ovat esitelty innostavalla ja osallistavalla tavalla, pääsette koko perheen voimin seuraamaan omaa kasvisten syöntiä ja kokeilemaan uusia makuja. 

Perhekalenterin tietokirjaosiossa annetaan vinkkejä ravitsemukseen, kätevään kasvisten käyttöön, ruokahävikin välttämiseen ja monipuoliseen arkiruokailuun. Mukana on yhteistyössä Apetitin kanssa luotua kasvispitoista reseptiikkaa ja paljon nokkelia vinkkejä arkeen. Kalenteri maksaa itsensä takaisin jo muutamalla kauppareissulla – puhumattakaan muista sen tuomista hyödyistä sinulle, perheellesi ja ympäristölle.

Tilaa Perhekalenteri 2020 itsellesi tai lahjaksi TÄÄLTÄ.

Tekemistä lapsille ja tilaa kaikkien menoille

Värikkäästi kuvitettu Perhekalenteri sisältää perinteisen almanakkatiedon ja kalenterinäkymät. Tilaviin sarakkeisiin mahtuu viiden perheenjäsenen menot ja harrastukset. Sivujen kääntöpuolilta löydät kasvisaiheiset väritystehtävät ja pelillisyyden lasten mieleen.

Perhekalenterista näet yhdellä silmäyksellä koko vuoden sesonkikasvikset tiivistetyssä muodossa. Tilaa rinnalle myös kattavana tietokirjana toimiva Satokausikalenteri 2020.


Seuraa meitä myös Instagramissa ja Facebookissa, niin saat talteen värikkäimmät vinkit arkeen ja parhaat reseptit sesongin kasviksista!