Kuukausi: joulukuu 2014

Pienellä lupauksella voi olla suuret seuraukset

Kaikki tietävät, että terveyttä edistävä ruokavalio sisältää runsaasti kasvikunnan tuotteita, eli kasviksia, marjoja, hedelmiä ja palkokasveja. Vaikka syömme tällä hetkellä yli nelinkertaisen määrän kasviksia vuoteen 1950 verrattuna, emme silti yllä ravitsemussuositusten mukaiselle tasolle. Kasvisten määrän lisääntyessä on niiden käyttö edelleen yksipuolista verrattuna tutkitusti terveellisen Välimeren ruokavalioon. Toivottavasti tämä uuden vuoden lupaus auttaa sinua lisäämään kasvisten osuutta ruokavaliossasi.

KASVISTEN LISÄÄMINEN ONNISTUU HELPOITEN MONIPUOLISTAMALLA RUOKAVALIOTA


Tämän kuvan avulla syöt vähintään 48 eri kasvista vuoden aikana. Kuvassa esiintyvien juuresten, vihannesten, hedelmien ja marjojen alkuperämaat, sekä yli 75 muun kasviksen sesonkitiedot löydät vuoden 2015 Satokausikalenterista.

Vaikka kasvisten osuus ruokavaliossamme on lisääntynyt, niin siitä huolimatta suositusten ja toteuman välillä on edelleen useiden kymmenien kilojen välinen ero. Meidän vinkkimme kasvisten osuuden lisäämisen ovat luonnollisesti satokauden mukainen syöminen, sekä ruokavalion monipuolistaminen.

PUOLI KILOA PÄIVÄSSÄ ON MELKOINEN MÄÄRÄ VUODESSA

Suositusten mukainen puoli “kiloa päivässä” tarkoittaa (365 × 0,5kg) 182,5 kiloa kasviksia vuodessa. Kuukausitasolla kasviksia tulisi syödä (182,5 / 12) 15,20 kiloa, jotta pääsisimme suosituksiin. Viikkotasolla tarkasteluna kasviksia tulisi käyttää 3,80 kiloa. Viikko tarpeen voi tietysti laskea 7 × 0,5 kg eli 3,5 kiloa kasviksia viikossa, mutta tämä laskukaava ei jätä pelivaraa kasvisten käsittelystä syntyvän hävikin suhteen.


Ruokavalion monipuolistaminen on helppo aloittaa jo valmiiksi tuttujen kasvisten eri lajeilla.

UUDEN VUODEN LUPAUS JOKA HYÖDYTTÄÄ SINUA SEKÄ YMPÄRISTÖÄ

Uuden vuoden lupauksemme on nauttia vähintään puoli kiloa satokauden kasviksia joka päivä. Jos syöt jokaisen kuun kohdalla esitettyä neljää kasvista jokaista kilon viikossa, niin pääset varmasti tavoitteeseen. Samalla sinulla tulee syötyä vuoden aikana ainakin 48 eri kasvista, joista puolet on suositusten mukaisesti vihanneksia tai juureksia sekä puolet marjoja tai hedelmiä.

Lisää vinkkejä sesonkiasvisten hyödyntämisestä löydät Satokausikalenterin Facebook-ryhmästä , sekä Twitter- ja Instagram- tileiltä.

Maukasta ja monipuolisempaa uutta vuotta!

P.S. Lue kymmenen hyvää syytä miksi suosia juuri sesonkikasviksia.

Lähteet ja lisälukemista:

http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/files/images/vrn/2014/ravitsemussuositukset_2014_fi_web.pdf

http://www.pronutritionist.net/valimeren-ruokavalio-kestava-pohja-terveyden-vaalimiseen/

http://www.pronutritionist.net/kasvikset-ja-hedelmat-eduksi-seka-aivo-etta-sydaninfarktien-ehkaisyssa/

Kiitos, kun olet mukana.

Kiitoksia, että olet ollut kanssamme monipuolistamassa kotimaista ruokakulttuuria. Sesonkikasvikset ja laatuvaatimuksiltaan kakkosluokan kasvikset eivät ole aikaisemmin saaneet näin paljon huomiota suomalaisessa mediassa. Sinun osallistumisellasi on ollut valtaisa merkitys, koska todellinen muutos lähtee meistä kuluttajista. Suuren väkijoukon pienillä teoilla voi olla suuria kansanterveydellisiä, ympäristöllisiä ja kulttuurillisia vaikutuksia.


“Rumat kasvikset” löysivät tiensä ruokauppoihin. Lupaamme jatkaa taistelua ruokahävikkiä vastaan.

Aiheuttamanne huomion ansiosta myös sadat suomalaiset kauppiaat tulevat käyttämään Satokausikalenteria apuna hedelmä- ja vihannesosastojen suunnittelussa. Tämä parantaa kaupassa tarjolla olevien kasvisten laatua ja makua entisestään, sekä pienentää varastointi- ja kuljetuskustannuksia. Toimenpiteet näkyvät meille kuluttajille edullisempina kasviksina.

Meitä ei olisi kuunneltu ilman sinua. Jos sinä et olisi uskonut ideaamme tuoda sesonkikasvikset osaksi jokaisen suomalaisen arkipäivää, niin tuskin kauppiaidenkaan päät olisivat kääntyneet. Kaupat tarjoavat meille sitä mitä haluamme ostaa.


“Logistiikkaosastolla” on riittänyt tekemistä.

Vuoden 2015 Satokausikalenteria on myyty tänä vuonna useita tuhansia kappaleita. Verkkokaupamme lisäksi Satokausikalenteria on myyty usean suomalaisen ruokakaupan HeVi-osastolla.

Menekki on hurja siihen nähden, että olemme toteuttaneet Satokausikalenterin täysin omakustanteena, eikä sen kehitykseen tai markkinointiin (kustannustarjouksista huolimatta) ole käytetty senttiäkään ulkopuolista rahoitusta tai EU-tukia.

Kuten viime vuonna, niin myös tänä vuonna tulemme käyttämään myynnistä saadut eurot vuoden 2016 kalenterin kehitykseen ja painokulujen kattamiseen. Olemme saaneet paljon rakentavaa palautetta, jotka pyrimme huomioimaan seuraavan Satokausikalenterin ja mobiilisovelluksen kehittämisessä. Haluamme jatkossakin kuulla sinun mielipiteesi ja ideasi Satokausikalenterista.

P.S. “Pukinkonttiin” menevät Satokausikalenterit kannattaa tilata ennen 15.12.2014, koska sen jälkeen jätetyt tilaukset eivät välttämättä ole perillä ennen jouluaattoa postin ruuhkautumisesta johtuen.

Toivotamme sinulle oikein hyvää joulun odotusta sekä monipuolista ja maukasta uutta vuotta 2015!

Parhain terveisin,
Samuli, Laura ja Johannes

Osallistu keskusteluun ja seuraa meitä Facebookissa , Twitterissä ja Instagramissa .

www.facebook.com/satokausikalenteri sekä Twitterissä ja Instagramissa @kausikalenteri


Pidetään huoli siitä, että vihreä käyrä nousee tulevaisuudessakin.

Parasta juuri nyt: Granaattiomena

Äänestimme viikon kasvikseksi granaattiomenan. Kuten Satokausikalenteri kertoo, niin niiden hinta alkaa kohta olla edullisimmillaan. Granaattiomena on käyttötarkoitukseltaan hyvin erilainen kasvis kotimaisiin juureksiin verrattuna, joten sen nauttiminen ei vähennä kotimaisten juuresten kulutusta. Sen terveysvaikutuksista löytyy runsaasti tutkimuksia. Mikäli tuontihedelmät kuuluvat ruokavalioosi, niin nyt kannattaa kokeilla granaattiomenaa.


Granaattiomena on ikivanha hedelmällisyyden symboli, jonka terveysvaikutuksista on runsaasti tieteellistä näyttöä.

KUNINKAAN KRUUNUN JA KÄSIGRANAATIN INSPIROINUT PYHÄHEDELMÄ

Granaattiomena (Punica granatum) on lehtipuu, jonka hedelmät ovat syötäviä. Alunperin granaattiomena on kotoisin Keski-Aasiasta. Sitä on kuitenkin viljelty jo tuhansia vuosia Välimerellä sekä Kaukasuksella. Useiden uskontojen pyhissä kirjoituksissa on runsaasti mainintoja granaattiomenasta. Esimerkiksi juutalaisten Toora sisältää saman verran käskyjä kuin granaattiomenassa on siemeniä. Meille suomalaisille ehkä tutummasta raamatusta löytyy myös mainintoja granaattiomenasta. Erään version mukaan Paratiisin kielletty hedelmä olisi ollut alunperin granaattiomena. Toisen tarinan mukaan hedelmän tunnusomaiset hedeslehdet olisivat olleet kuningas Salomonin ensimmäisen kruunun mallina.

Nykyään “pyhää hedelmää” viljellään ympäri maailman, mm. Myanmarissa, Arizonassa sekä Pakistanissa. Espanjalaisen kolonialismin myötä granaattiomenamehusta saatavan siirapin, eli grenadiinin, mukaan nimettyjä paikkoja löytyy eri puolilta maailmaa. Granada -niminen kaupunki löytyy niin Espanjasta, Nicaraguasta, kuin Kolumbiastakin.

KAIKKIA TERVEYSVAIKUTUKSIA EI VIELÄ TIEDETÄ

Granaattiomena ei ole turhaan ollut merkittävässä roolissa ihmiskunnan menneisyydessä. Granaattiomenan terveysvaikutuksia on tutkittu moneen muuhun hedelmään nähden runsaasti. Useat tieteelliset tutkimukset ovat löytäneet tiettyjä terveysvaikutuksia. Sen väitetään olevan hyvä sydän- ja verisuoniterveyde ylläpitäjä. Granaattiomenan sisältämät antioksidantit auttavat kehoamme hidastamaan ikääntymistä. Sen on todettu alentavan veren LDL-kolesterolipitoisuutta, vähentämään verisuonten seinämiin muodostunutta plakkia ja heikentämään useiden bakteerien ja virusten kasvua. Granaattiomenaa tutkitaan jatkuvasti, eikä vielä ole pystytty osoittamaan kaikkia sen terveysvaikutuksia. Hedelmän sisältämä polyfenolisten yhdisteiden sekä bioaktiivisten ainesosien kirjo on valtava, joten syitä ja seurauksia on vaikea erotella.

Vaikka kasvikset ovat tärkeä osa terveellistä ruokavaliota, niin mikään hedelmä ei yksinään ehkäise terveysongelmia. Elintapojen ja ruokavalion tulee kokonaisuudessaan olla sellaisia, että ne suojaavat elimistöä riskitekijöiltä.


Videolta voit katsoa miten granaattiomena kannattaa “kuoria”.

KUORIMISEN JÄLKEEN HYÖDYNTÄMINEN ON HELPPOA

Maukkaan hedelmän tunnistamme kiiltävästä kuoresta. Sisus on täynnä punaisia siemeniä, joita ympäröi raikkaan mehukas punainen malto. Hedelmästä syödään pelkkä malto ja siemenet, sillä hedelmälihan väliseinät sisältävät pahanmakuista happoa. Kätevintä on lohkoa tai halkaista granaattiomena ja naputella sisus irti puulusikalla.


Herkullisen näköisillä ja makuisilla siemenillä on helppo piristää “arkisilta” tuntuvia ruokia.

Kuori ei kelpaa syötäväksi. Hedelmän voi puristaa myös mehuksi ja käyttää sitä vaikka smoothiessa tai drinkeissä. Hedelmän syötävän osuuden makua voidaan muuttaa liottamalla sitä viinissä, sitruunamehussa tai konjakissa. Granaattiomena toimii mainiosti salaatissa, rahkoissa ja jälkiruuissa. Sen avulla on helppo piristää monia “arkiselta” tuntuvia ruokia.

Lähteet ja lisälukemista:

https://www.drfuhrman.com/library/article19.aspx

Granaattiomena on räjähtävän hyvä herkku

http://www.makuja.fi/artikkelit/1517270/tiesitko/luonnon-ihmeelliset-terveyspommit-rinnat-suuremmiksi-ja-vyotaro-hoikaksi/

http://www.kasvikset.fi/Suomeksi/Asiakkaille/Kasvitieto/Kasvit_A-O/G/Granaattiomena

http://health.yahoo.net/experts/dayinhealth/pomegranate-power-surprising-superfood

http://fi.wikipedia.org/wiki/Granaattiomena

http://www.valioravinto.fi/Terveys.aspx?id=4817