Kaupallinen yhteistyö: Närpiön Vihannes, suippopaprika
Jaoimme lokakuussa uutisen kotimaisen suippopaprikan tuotannosta. Pääsimme itse tutustumaan Närpiön vihannesosuuskunnan tuotantoon. Tässä matkaraportissa kerromme kuinka kotimaista suippopaprikaa tuotetaan ja mitä kaikkea kulisseissa tapahtuu ennen kuin tämä herkku päätyy ruokakauppojen hyllyille ja kutkuttelemaan kuluttajien makuaisteja.
Suippopaprika – Kuluttajien kysyntä ohjaa tarjontaa
Paprikat lukeutuvat nykyään Suomen suosituimpiin vihanneksiin. Ennen 1990-lukua paprikan ystävät olivat tuontikasvisten varassa. Kotimaisen paprikan tuotantoa testattiin 1990-luvulla aluksi epätasaisin lopputuloksin, mutta kasvis on sittemmin löytänyt paikkansa markkinoilta.
2000-luvun aikana kotimaisten paprikoiden tuotanto on kasvanut tasaisesti ja myös monipuolistunut. Esimerkiksi Närpiön Vihannes tuottaa erivärisiä vihannespaprikoita, chilejä sekä viimeisimpänä uutuutena suippopaprikaa ensimmäisenä Suomessa.
Osuuskunta Närpiön Vihannes on suomalaisen ruoantuotannon helmi
Närpiö on Pohjanmaalla sijaitseva noin 10 000 asukkaan kunta. Suomen ensimmäinen kasvihuone pystytettiin Närpiöön yli 100 vuotta sitten alan ja paikkakunnalla edelleen kasvatetaan valtaosa Suomen kasvihuonevihanneksista. Närpiön alueella kasvatetaan yli puolet kotimaisista tomaateista ja merkittävä osa kotimaisista kurkuista. Kasvinviljely on kunnan merkittävimpiä työllistäjiä.
Perinteikkäin ja tunnetuin kasvihuonevihannesten tuottaja on vuonna 1957 perustettu Närpiön Vihannes, joka on kasvihuonealalla Suomen ainut täysin viljelijäomisteinen osuuskunta. Pitkän historiansa ja kokemuksensa ansioista Närpiön Vihanneksen toiminta on innovatiivista ja koko alaa eteenpäin vievää. Tällä hetkellä osuuskuntaan kuuluu 37 kasvihuoneviljelijää, jotka omistavat yhdessä osuuskunnan. Jos Suomen ensimmäinen kasvihuone tuli 1900-luvun alussa tuontitavarana, niin nykyään suomalainen kasvihuonetuotanto on maailman kehittynein ja modernein.
Jatkuva kehittäminen on laadun tae
Närpiön Vihannes kehittää toimintaansa ja alaa jatkuvasti. Tällä hetkellä jo yli 95 prosenttia kaikista kasviksista tuotetaan uusiutuvaa kotimaista energiaa hyödyntäen. Keskimääräinen etäisyys viljelijältä pakkaamoon vain 13 kilometriä ja tuotteet ovat poimintahetkestä alle kahdessa vuorokaudessa kaupoissa, joskus jopa nopeammin. Tuotantoa ohjaa vahvasti kuluttajien tarpeet. Esimerkiksi viime vuosina suosiotaan ovat kasvattaneet erikoistomaatit, chilit sekä suippopaprika.
Pakkausmateriaalit, vesi sekä energia ovat myös lähituotantoa
Kasvihuoneviljely vaatii energiaa. Koko ala on viime vuosina ottanut suuria harppauksia ympäristöystävällisempään suuntaan ja Närpiön Vihannes on ollut kehityksen kärjessä. Tällä hetkellä Närpiön Vihanneksen vihannestuotannosta jo yli 95 prosenttia tuotetaan uusituvilla kotimaisilla polttoaineilla. Polttoaineena käytetään muun muassa kotimaista metsähaketta, yllättävin polttoaine on kenties kaurakuori. Myös muita teollisuuden sivuvirtojen hyödyntämistä tutkitaan jatkuvasti.
Käytettävän kasteluveden tarve on suuri ja tuottajilla on myös yhteisiä vesiosuuskuntia. Suomesta kasteluvettä on saatavilla riittävästi ja puhtaalla kasteluvedellä on suora vaikutus tuotteiden makuun. Suippopaprikan viljelyssä kaikki käytetty vesi palautuu takaisin kiertoon ja ainoa poistuma tapahtuu viljeltävien kasvisten mukana.
Kaikki muovi ei ole turhaa
Suippopaprikat ja moni muu etyleenille herkkä vihannes pakataan suojamuoviin kauppakestävyyden parantamiseksi, tuotteen suojaamiseksi ja tuotelaadun ylläpitämiseksi. Pakkaus parantaa tuotteen kauppakestävyyttä moninkertaiseksi. Meidän kuluttajien tehtävä on vastata siitä, että ostamamme pakkaukset lajitellaan ja kierrätetään asianmukaisella tavalla.
Lähtökohtaisesti oman ruoankulutuksen ympäristövaikutuksia pohdittaessa on huomattavasti merkittävämpää miettiä mitä syö kuin sitä kuinka se on pakattu. Yleisenä nyrkkisääntönä elintarvikkeille voidaan pitää, että ruokahävikiksi joutunut sisältö on ympäristövaikutuksiltaan aina pakkausta suurempi.
Kokonaiskuva on yksittäistä mittaria tärkeämpi
Hiilijalanjäljen seuraaminen on yksi näkökulma joka kannattaa huomioida ostopäätöstä tehtäessä. Muita yhtä tärkeitä aiheita ovat yhteiskuntavastuu ja puhtaus. Yhteiskuntavastuu liittyy osittain huoltovarmuuteen, kansanterveyteen sekä työllistämiseen. Esimerkiksi Närpiön Vihannes työllistää suoraan yli 300 henkilöä viljelijät ja niiden henkilöstä mukaanlukien, epäsuorat vaikutukset ovat paljon suuremmat. Kasvisten tuottaminen parantaa myös kansanterveyttä ja Suomen suosituimmilla vihanneksilla, kuten kurkulla ja tomaatilla on ollut valtava merkitys kasvisten kokonaiskulutuksen kasvamiseen.
Hiilijalanjäljen sokea seuraaminen ei huomio kaikkia muita ympäristövaikutuksia. Esimerkiksi kotimaisen ruoantuotannon puhtaus vaikuttaa maun lisäksi ympäristöön monella tavalla. Närpiön Vihannes on minimoinut kemiallisten torjunta-aineiden käytön ja kaikki heidän viljelijät käyttävät integroitua viljelymenetelmää. Tämä tarkoittaa sitä, että noudatetaan kasvinsuojelun ennaltaehkäiseviä toimia ja mahdolliset tuhoeläimet torjutaan aikaisessa vaiheessa biologista torjuntaa käyttäen. Kimalaiset vastaavat taimien pölyttämisestä.
Seuraa Närpiön Vihannesta Facebookissa ja Instagramissa, niin saat uutiset kotimaisesta vihannesten tuotannosta ensimmäisten joukossa.
Satokausikalenterin blogista löydät jatkossa reseptiikkaa suippopaprikasta.