Satokausi Media julkaisi uuden, kuluttajatutkimukseen pohjaavan Satokausi®-sovelluksen. Sovellus yhdistää vuodesta 2014 alkaen julkaistun Satokausikalenterin® ja Satokausi®-kartan sisällöt kokonaisuudeksi, joka tekee sesonkikasvisten, marjojen ja sienten hyödyntämisestä arjessa helpompaa ja saavutettavampaa.

Satokausi Median liiketoiminta perustuu ainutlaatuiseen Satokausi-dataan, joka pitää sisällään yli 200 kuukausittaisen kasviksen kotimaiset ja ulkomaiset sesongit tunnistekuvineen sekä niiden säilytys- ja käsittelyvinkit.

”Satokausikalenterin ytimessä on aina ollut missio kehittää suomalaista ruokakulttuuria lisäämällä ymmärrystä kasvisten sesongeista, monipuolistaa niiden käyttöä sekä hyödyntää marja- ja sienisatoa helpommin. Satokausi-sovelluksen avulla sesonkiajattelua voi soveltaa arjessa helposti ja innostavasti,” sanoo Satokausikalenterin perustaja Samuli Karjula.

Uudistuksen taustalle tehtiin laaja käyttäjätutkimus, johon vastasi lähes 500 ihmistä. Uudessa sovelluksessa yhdistyvät käyttäjien toivomat ominaisuudet Satokausi-kartasta ja Satokausikalenterista sekä Kotona-yhteistyön myötä kasvavasta reseptipankista.

”Moni haluaisi syödä enemmän kasviksia, mutta ei kiireessä ehdi tai ei tiedä mistä aloittaa. Kauden kasviksia, marjoja ja sieniä on helppo valmistaa, kun raaka-aineen hakusanalla löytyy Kotonan ruokatoimituksen testaamia ja valitsemia reseptejä, jotka maistuvat koko perheelle. Sovellus kertoo myöhemmässä vaiheessa myös niiden ravintoarvot”, kuvaa Karjula.

Uudessa sovelluksessa oleva Satokausi-kartta lanseerattiin heinäkuussa 2024 ja on ensimmäinen kuluttajille suunnattu karttasovellus, joka näyttää mustikoiden, puolukoiden ja herkkutattien todennäköisimmät esiintymisalueet. Se perustuu avoimiin paikkatietoaineistoihin sekä tieteelliseen tutkimukseen puustosta, metsätyypeistä ja maaperästä.

”Nyt julkaistuun sovellukseen on tuotu aiempaa nopeampi ja älykkäämpi kartta, jonne voi merkitä testaamansa marja- ja sienestyspaikat sekä lähtöpaikan. Kartta toimii myös laadukkaana retkikarttana, Karjula kertoo.”

”Kehitystyö luonnollisesti jatkuu. Uusia marjoja ja sieniä kartoitetaan yliopistotutkimuksen avulla lisättäväksi sovelluksen karttaan.”, Karjula lupaa.

Satokausi Media on osa A-lehdet-konsernia, joka on muuntautunut lehtikustantajasta monialayritykseksi. A-lehdet-konsernin kasvu perustuu vahvaan sisältöosaamiseen, kuluttajatuntemukseen, digitaalisuuteen, sekä perheyrityksen ketteryyteen.

”Satokausi-sovelluksessa kuluttajaymmärrys, ravitsemustieto, metsäbiologia ja teknologia yhdistyvät merkitykselliseksi palveluksi, joka tarjoaa arjen keinoja hyvinvointiin,” sanoo A-lehdet-konsernin toimitusjohtaja Heli Arantola.

Lataa Satokausi® AppStoresta >> 

Lataa Satokausi® Google Playsta >>