Satokausikalenterin missiona on kasvisten kulutuksen lisääminen ja monipuolistaminen.

Liiketoimintana on omien kustannustuotteiden myynti sekä media- ja markkinointiratkaisut digiin ja perinteisiin kanaviin.

Satokausikalenterin somen haasteet

Haaste 1: Somekanavat lanseerattiin alunperin tukemaan omien kustannustuotteiden myyntiä. Sisällöntuotanto jäi kuitenkin myynnin jalkoihin, vaikka kanaviin oli ehtinyt muodostua vuosien varrella aktiivinen yhteisö.

Haaste 2: Kuinka tuoda uudet, kaupalliset sisältömarkkinointiratkaisut kiinnostavalla ja relevantilla tavalla osaksi muuta sisältöä.

Haaste 3: Kanavien visuaalisuus ja tone of voice kaipasivat päivitystä ja tuomista tähän päivään brändin yhdenmukaistamiseksi.

Strategia

Somestrategia luotiin palvelemaan eri kanavien pääkohderyhmiä tavoitteena edistää kasvisten kulutusta ja omien tuotteiden myyntiä. Pääkanaviksi valittiin kohderyhmien mediakäyttäytymisen perusteella Facebook ja Instagram. Twitter-tilin eriytettiin selkeästi B2B-viestintäkanavaksi. Pohjana strategialle toimi laaja kohderyhmäanalyysi.

Lisäksi elokuussa 2018 uudistettiin visuaalinen identiteetti  palvelemaan uutta strategiaa.

Facebook (linkki)

Tavoite: Uutisvirran kuratoinnilla asiantuntija-aseman vahvistaminen ja liikenteen ohjaus kaupallisten sisältöjen pariin blogiin ja verkkokauppaan.
Pääkohderyhmä: 25-54 v.

Instagram (linkki)

Tavoite: Uuden visuaalisen ilmeen jalkautus ja uusien kaupallisten ratkaisujen mahdollistaminen.
Pääkohderyhmä: 25-34 v. naiset

Toteutus

Satokausi-ajattelu toimii kaiken tekemisen lähtökohtana, sesonkikasvikset ovat kaikessa läsnä. Uudessa sisältösuunnitelmassa huomioon on otettu optimaalisella tavalla mission edistäminen ja liiketoiminta-ajattelu.

Tavoitteena kaikissa julkaisuissa on relevanttius kohderyhmälle, vaikuttavuus ja osallistaminen.

Sisällöstä:

  • 30 % on yleishyödyllisiä, yleisöä kouluttavia ja uutta kasvistietoa tarjoavia asiantuntijajulkaisuja (tavoitteena kasvisten kulutuksen edistäminen).
  • 30 % on kaupallisia yhteistöitä ja myyntiä edistäviä julkaisuja.
  • 30 % on yhteisön kanssa vuorovaikutusta re-postauksilla, linkkijaoilla ja muilla aktivoivilla tavoilla.
  • 10 % on reaktiivisia, viraali-ilmiöitä edistäviä julkaisuja.

Julkaisuissa noudatetaan vahvasti nousevia sometrendejä ja kohderyhmää puhuttelevaa toteutustapaa: ei liian sliipattua, kiiltävää tai etäistä sisältöä. Aitous, samaistuttavuus ja osallistavuus ovat kaiken ytimessä. Myös “ugly social media” -kuvakonseptia hyödynnetään sitouttamisen parantamiseksi.

Tuotannossa sometrendien huomioiminen näkyy esimerkiksi niin, että kampanjat kuvataan tarkoituksella puhelimella, eikä studiossa isolla kuvauskalustolla. Tuotantoprosessi on luotu niin ketteräksi, että ajankohtaisiin tapahtumiin pystytään reagoimaan parhaimmillaan minuuttien kuluessa. Tämä on avain ilmiöiden rakentamiseen ja ansaitun näkyvyyden maksimoimiseen.

Tulokset

Kaikki tulokset orgaanisia!
Julkaisujen mediabudjetti 0 €.

Vuonna 2018:

  • Facebook + Instagram: julkaisujen näyttökerrat 24,0 miljoonaa
  • Facebook + Instagram: sitoutumisasteen keskiarvo 4,1 %

Josta:

  • Facebook näyttökerrat: 19,6 miljoonaa
  • Facebook sitoutumisasteen keskiarvo: 5,0 %
  • Instagram näyttökerrat: 4,4 miljoonaa 
  • Instagram sitoutumisaste: 3,2 %
  • Instagram seuraajamäärän kasvu: +72 %

Yhteistyökumppaneiden kanssa toteutetun sisällön osalta:

  • Kaupallisten kampanjoiden näyttökerrat omissa kanavissa (heinäkuu-joulukuu 2018): 7,3 miljoonaa 
  • Kaupallisten kampanjoiden sitoutumisasteen keskiarvo (heinäkuu-joulukuu 2018): 3,2 %

Eikä siinä vielä kaikki!

Vuonna 2018 somesta sai alkunsa kolme median noteeraamaa, valtakunnallista ilmiötä:

Ruusukaalisisältöjä katsottiin loka-marraskuussa omissa kanavissa 500 000 kertaa. Ruusukaalin myynti kasvoi S-ryhmän kaupoissa +60 % edellisvuoteen verrattuna. 

Linnan juhlien ympärille ajoitetuille punakaalipukusisällöille kertyi 700 000 näyttökertaa sitoutumisasteen ollessa 7,5 %. Lisäksi ansaittuna näkyvyytenä syntyi 23 lehtijuttua, 3 radiohaastattelua ja TV-haastattelut.

Satokausikalenterin perustaja Samuli Karjula ja Satokausikalenteri Median toimitusjohtaja Natalia Salmela.

Tekijät

Suunnittelu ja strategia

Satokausikalenteri Media

Konseptisuunnittelija Natalia Salmela
Konseptisuunnittelija Samuli Karjula

Visuaalisuus

By Your Side

AD Anna Salmisalo

Sisällöntuotanto

Satokausikalenteri Media

Natalia Salmela
Samuli Karjula
Juuso Karjula
Johannes Karjula
Juuli Hakkarainen
Laura Riihelä
Minna Rautio-Pakaste
Cliff Lyijynen
Kaie Hakonen
Hanna Hurtta

Lisätietoja: nata(at)satokausikalenteri.fi