Yhden miehen kasvismissiosta kansanterveyteen vaikuttava Satokausikalenteri®
Satokausikalenteri® on kasvanut yhden miehen kasvismissiosta merkittäväksi kansanterveyttä edistäväksi missioksi, joka inspiroi suomalaisia syömään enemmän kasviksia. Satokausikalenteri tarjoaa tietoa sesonkikasviksista ja -kaloista sekä niiden hyödyntämisestä ruokavaliossa. Alussa Satokausikalenteri oli vain yksinkertainen painettu kalenteri, joka kertoi kuukausittain, mitkä kasvikset ja hedelmät olivat sesongissa. Kalenterista tuli nopeasti suosittu, ja sen myötä konsepti alkoi laajentua. Satokausikalenteri on sittemmin kasvanut merkittäväksi brändiksi, joka sisältää nyt monia erilaisia tuotteita ja palveluita.
Tarinamme
Me Satokausikalenteri®:lla uskomme, että monipuolinen kasvisten käyttö ruokavaliossa parantaa ihmisten hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Usein sen toteutuminen on vain kiinni siitä, että riittävä tieto kasvisten sesongeista ja käytöstä uupuu.
Siitä myös Satokausikalenteri®:n tarina alkoi, kun perustajamme Samuli Karjula alkoi perehtymään kasvisten sesonkeihin ja teki niistä hyödyllisiä arjen oivalluksia, joita halusi jakaa muillekin. Ideasta syntyi vuosittain ilmestyvä Satokausikalenteri®, jossa jaetaan tärppejä sesonkikasviksista resepti-ideoiden, säilytys- ja käsittelyvinkkien sekä tunnistekuvien muodossa.
Satokausikalenteri®:n nimi valikoitui siitä, että se kuvastaa täydellisesti niin kasvisten sesonkeja kuin myös tavoitettamme tuoda kasvisten sesonkeihin perustuva ajattelu takaisin ruokavuoden perustaksi. Me nimittäin tiedämme, että sesongin parhaista raaka-aineista syntyy parempia – ja paremman makuisia – valintoja.
2011–2024
2011: Samuli Karjula alkaa opetella syömään kasviksia ja huomaa, että yli 90 % suomalaisista käyttämistä kotimaisista kasviksista koostuu alle kymmenestä lajikkeesta. Mielenkiinto kasvaa.
2012: Samuli luo Excel-tiedoston, joka sisältää lähes sadan eri kasviksen sesonkitiedot, eli milloin ne ovat edullisimmillaan ja maukkaimmillaan. Vain 14 % miehistä ja 22 % naisista syö yli puoli kiloa kasviksia päivässä.
2013: Samuli esittelee idean veljelleen Johannekselle, joka taittaa ensimmäisen Satokausikalenterin 2014. Kalenteri sisältää 120 kasviksen sesonkitiedot, ja sen ympärille perustetaan someyhteisöt, jossa jaetaan tietoa sesongin kasviksista.
2014: Samuli irtisanoutuu Puolustusvoimilta, ja veljekset Samuli, Johannes ja Juuso perustavat osakeyhtiön. Satokausikalenterin kasvismäärä kasvaa yli 150 lajikkeeseen.
2015: Satokausikalenteriin sesonkiajattelu laajenee koskemaan kotimaisia kaloja. Kansanterveyden ja ympäristön näkökulmasta kotimaisen kalan lisääminen ruokavalioon on järkevää.
2016: Satokausikalenteri aloittaa yhteistyön S-ryhmän kanssa, mikä lisää merkittävästi kasvisten kulutusta ja valikoimaa kaupoissa. Uusia kasviksia, kuten lehtikaali, keltajuuri ja myskikurpitsa, tulee tarjolle.
2017: Otava kustantaa Satokausikalenterin ja sen yhteydessä julkaistu suomalaisista ruokaperinteistä kertova Satokauden ruokaa on vuoden myydyimpiä tietokirjoja. Suomalainen ruokakulttuurirahasto palkitsee Satokausikalenterin ruokakulttuurin edistäjänä. Kasvisten kokonaiskulutus kasvaa edelleen miljoonia kiloja.
2018: Satokausikalenterin someyhteisö kasvaa yli 100 000 jäsenen ruokayhteisöksi. Satokausi Media perustetaan tuottamaan sisältöjä elintarvikebrändeille. Painotuote sisältää jo yli 200 kasviksen sesonkitiedot, mukaan lukien villiyrtit.
2019: Satokausikalenteri saa sydänterveyden edistämisen kunniapalkinnon.
2020: Satokausikalenteri voittaa Grand One -kilpailussa paras somepresenssi -kategorian kasvisviestinnällään.
2021: Satokausi Median tiimi kasvaa ja työllistää vuosittain kymmeniä henkilöitä.
2022: Sesonkiajattelu laajenee puutarhanhoitoon, ulkoiluun ja ruokamatkailuun.
2023: Satokausi Media siirtyy osaksi A-lehdet konsernia, mikä mahdollistaa laadukkaampien sisältöjen tuottamisen.
2024: Satokausi Media laajentaa sisältöjen tuotannon urheilumediaan ja julkaisee kansanterveyttä ja luonnonkasvien käyttöä mullistavan mobiilisovelluksen.