Kuukausi: elokuu 2019

Säilö kesän maut talteen

Sadonkorjuun aika on täällä! Nyt nautitaan tuoreista marjoista ja vihanneksista, sekä säilötään satoa
talven varalle. Pakastetuista oman pihan marjoista pyöräytetyllä smoothiella piristää aamun kuin aamun ja yrttitee pitää lämpimänä talvipakkasillakin.

Säilöntämenetelmiä löytyy monenlaisia, esimerkiksi pakastaminen, kuivaaminen, hapattaminen, umpiointi sekä suolan tai sokerin avulla säilöminen. Oli menetelmä mikä tahansa, säilönnän tarkoituksena on estää elintarvikkeen pilaantuminen heikentämällä haittamikrobien toimintaa. Hygienia on siis erityisen tärkeää. Muista tiskata ja kuumentaa säilönnässä käytettävät lasipurkit huolella ennen käyttöä.

Säilöminen tuo uusia herkullisia piirteitä esiin tutuistakin marjoista ja vihanneksista erilaisten menetelmien ja mausteiden avulla. Se on helppoa ja palkitsevaa puuhaa. Mikäs sen parempaa kuin saada nauttia kesän makuja vielä keskitalvellakin!

Marjat ja hedelmät

Marjoja ja hedelmiä löytyy niin kotipihasta kuin metsästäkin. Jaoimme aikaisemmin vinkkejä marjastusretkelle, ne löytyvät täältä.

Hilloja ja mehuja valmistaessa kannattaa kokeilla rohkeasti erilaisia yhdistelmiä ja mausteita. Inkiväärillä maustettu omenamehu on taivaallisen hyvää, ainakin inkiväärin ystävien mielestä.  Marjoja ja hedelmiä voi yhdistellä oman maun mukaan ja testaamalla löytää uusia herkullisia komboja. Mitä jos perushillon maustaisikin chilillä tai vaniljalla? Klassinen kuningatarhillo valmistetaan mustikoista ja vadelmista, mutta omassa keittiössäsi voit yhdistää juuri ne marjat ja hedelmät, jotka makuusi sopivat, vain luovuus on rajana!

Tsekkaa arkea helpottava Smoothie-mix pakastimeen sekä vinkit marjojen pakastukseen ja mansikkahillon ohje, jota voit soveltaa muillekin marjoille ja hedelmille.

Hapankaalia voi tehdä hapatusruukussa tai muussa vesilukollisessa astiassa.

Hapattaminen

Vihanneksia voi säilöä helposti maitohappokäymisen avulla. Käymisen seurauksena elintarvikkeen pH laskee ja haittamikrobien toiminta estyy. Hapattaminen säilyttää vihannekset tuoreina ja jopa lisää niiden ravintoarvoa. Hapatetut vihannekset ovat erittäin terveellisiä myös siksi, että maitohappobakteerit kykenevät palauttamaan suoliston normaalin bakteerikannan vatsataudin tai antibioottikuurin jälkeen.

Kaali on helpoin hapatettava vihannes, mutta kokeile myös kurkkua, punajuurta, sipulia tai porkkanaa.

Suolakurkkujen hapatuksessa voidaan käyttää mustaherukan lehtiä maitohappobakteerin lähteenä.

Kuivaaminen

Yrttejä, sieniä tai vaikkapa marjoja voi säilöä kuivaamalla. Kuivaaminen on kätevä tapa säilöä elintarvikkeita huoneenlämmössä. Kuivaamisessa tärkeää on ilmava ja lämmin tila, joka ei ole liian kuuma eikä suorassa auringonpaisteessa.

Mikäli chilistä tulee satoa enemmän kun ehtii tuoreena käyttää, kannattaa sitä säilöä kuivaamalla tai pakastamalla.

Yrttejä voi kuivata huoneenlämmössäkin, nestepitoisempia elintarvikkeita kannattaa kuivata kuivurissa tai uunissa. Parhaita kuivattavia ovat puhtaat, nuoret ja terveet kasvit, jotka on kerätty kuivalla säällä. Kuivattuja elintarvikkeita kannattaa säilyttää lasipurkissa tai paperipussissa valolta suojattua.

Nokkosen voi kuivata sellaisenaan tai ryöpätä kevyesti ennen kuivatusta kauniin värin säilyttämiseksi.

Suolaaminen

Sieniä, kalaa ja lihaa voi säilöä myös suolaamalla. Sienistä erityisesti rouskut sopivat suolasieniksi. Suola imee elintarvikkeen soluista vettä ja väkevöittää liemen niin vahvaksi, että mikrobien toiminta estyy.

Tämän tekstin takana on turkulainen puutarhuri Riikka, lisää hänen upeita kuviaan ja tietoa ruoan kasvattamisesta itse löydät instagramista @puutarhuriikka.

Pysy linjoilla myös Satokausikalenterin kanavissa @satokausikalenteri, jaamme jatkossa reseptejä ja tietoa Satokauden kasviksista.

Perhekalenteri 2020 esittelyssä

Ensi vuoden kalenterit ovat myynnissä nyt!  Tällä kertaa tarjolla on peräti kaksi erilaista kalenteria: perinteinen runsaan kasvistietopaketin sisältävä Satokausikalenteri 2020, sekä erityisesti lapsiperheiden arkea helpottava Perhekalenteri 2020, johon merkitset helposti koko porukan menot ja harrastukset. Lue Satokausikalenteri 2020 -esittely täältä.

perhekalenteri

Perhekalenteri 2020 on värikäs työkalu arkeen

Erityisesti lapsiperheiden tarpeisiin suunniteltu Perhekalenteri on monipuolinen arjen työkalu, jonka avulla koko perhe syö värikkäämmin ja kasvispitoisemmin. Perhekalenterissa kasvisten sesongit ovat esitelty innostavalla ja osallistavalla tavalla, pääsette koko perheen voimin seuraamaan omaa kasvisten syöntiä ja kokeilemaan uusia makuja. 

Perhekalenterin tietokirjaosiossa annetaan vinkkejä ravitsemukseen, kätevään kasvisten käyttöön, ruokahävikin välttämiseen ja monipuoliseen arkiruokailuun. Mukana on yhteistyössä Apetitin kanssa luotua kasvispitoista reseptiikkaa ja paljon nokkelia vikkejä arkeen. Kalenteri maksaa itsensä takaisin jo muutamalla kauppareissulla – puhumattakaan muista sen tuomista hyödyistä sinulle, perheellesi ja ympäristölle.

Tilaa Perhekalenteri 2020 itsellesi tai lahjaksi TÄÄLTÄ.

perhekalenteri perhekalenteri

Tekemistä lapsille ja tilaa kaikkien menoille 

Värikkäästi kuvitettu Perhekalenteri sisältää perinteisen almanakkatiedon ja kalenterinäkymät. Tilaviin sarakkeisiin mahtuu viiden perheenjäsenen menot ja harrastukset. Sivujen kääntöpuolilta löydät kasvisaiheiset väritystehtävät ja pelillisyyden lasten mieleen.

Perhekalenterista näet yhdellä silmäyksellä koko vuoden sesonkikasvikset tiivistetyssä muodossa. Tilaa rinnalle myös kattavana tietokirjana toimiva Satokausikalenteri 2020. 

Miten saada lapset syömään kasviksia?

Usein kuulee, että uusien kasvisten ujuttaminen lasten ruokavalioon voi olla haaste. Kannattaakin keskittyä koko perheen aterioihin, sillä tunnetusti esimerkki on myös tärkeä.

Uutta makua on maistettava monesti

Kaikesta ei välttämättä tykätä heti. Uuden maun oppiminen vaatii 10-20 maistelukertaa. Ole siis sinnikäs, vaikkei parsakaali ensimmäiselle yrityksellä uppoaisikaan jälkikasvuun, voi se myöhemmin alkaa maistua herkulta. Vaikka ensimmäiset 20 maistelukertaa olisivatkin taistelun takana, se helpottuu!

Ole esimerkki

On aivan turha vaatia lasta syömään lehtikaalia, jos itse et siihen koske. Tehkää yhteisiä herkullisia runsaasti kasviksia sisältäviä aterioita. Aikuisten lautasille mausteita voi lisätä tarpeen mukaan enemmän. Tärkeintä on näyttää, että sinullekin maistuvat kasvikset.

perhekalenteri

Ei kiirettä

Uuteen raaka-aineeseen tutustuminen voi olla mielekkäämpää, jos lapsi saa itse tutkia kasvista. Alkuun voi haistaa, maistaa ja hypistellä. Kun uusi kasvis on lapselle jo hieman tutumpi, voi sitä maistaa raasteena tai jonkin muun ruokalajin osana. 

Kasviksia voi valmistaa monella tapaa

Makeat maut ovat luonnollisesti lasten mieleen. Siksi hedelmät uppoavat useimmiten helposti. Happamampien hedelmien tai marjojen makeutukseen voi käyttää hunajaa. Meillä kaikilla – niin lapsilla kuin aikuisillakin, on omat makumieltymyksemme, jotka löytyvät vain kokeilemalla. Kasviksen maku voi olla aivan erilainen valmistustavasta riippuen. Myös annoksen ulkonäöllä voi herättää lapsen huomion, kokeile siis rohkeasti erilaisia tapoja tarjoilla kasviksia!

perhekalenteri

Kasvikset ovat osa arkea ja (lähes) jokaista ateriaa

Kasviksia tulee syötyä enemmän kun niitä on jatkuvasti tarjolla ja näkyvillä. Hedelmät korissa pöydällä houkuttelevat välipalalle ja jääkaapin vihanneslokerosta nappaat helposti porkkanat nopeaan arkiruokaan. Useimpiin lapsiperheiden suosimiin arkisapuskoihin voi helposti lisätä kasviksia. Pidä siis kasvikset mukana kokkauksessa ja näkyvillä niin niiden kulutus kasvaa kuin itsestään.

Ota lapsi osaksi ruoanlaittoa

Silloin kun mahdollista, anna lapsen tavalla tai toisella osallistua keittiön tapahtumiin. Tässä on tietysti aina omat haasteensa, mutta kun tekemisen suhteuttaa lapsen taitotasoon, voi lopputulos olla erittäin palkitseva kaikille osapuolille. Pienikin osallistuminen, kuten keiton sekoittaminen, perunoiden peseminen, astianpesukoneen tyhjennys tai kasvisten kuoriminen tekee lapsesta osallisen ruoanlaittoon ja innostaa myös syömään ruokaa. Muista kehua ja kiittää lasta omasta työpanoksestaan.

perhekalenteri

Syömisen ei tarvitse olla sotaa

Lapsiperheen arki voi olla todella kiireistä, eikä aina riitä aikaa tehdä kaikkea alusta loppuun itse. Syömisen tulisi olla ennen kaikkea hyvää mieltä tuottava juttu. Ole siis armollinen myös itsellesi. On ihan ok ettei lapsi suostu syömään kyssäkaalia jota tarjoat, ensi kerralla sitten. Aina ei ole aikaa tai voimia panostaa ruokailuun täysillä.

Hyödynnä pakasteet

Kun kiire ja kiukkuiset lapset vyöryvät päälle, itku tulee jo ilman sipulin pilkkomistakin. Nykyään kaupoissa on todella monipuoliset valikoimat pakastekasviksia. Hyödynnä käyttövalmiita pakasteita  ruoanlaitossa silloin, kun aikaa ei riitä kuorimiselle ja pilkkomiselle. 

 


Pysy linjoilla myös Satokausikalenterin kanavissa @satokausikalenteri, jaamme jatkossa reseptejä ja tietoa Satokauden kasviksista.

Back to school – päärynällä ja luumulla täytetyt Snäkit

Kaupallinen yhteistyö: Vaasan

 

Arki on täällä taas, samoin jokasyksyinen mietintä koululaisten välipaloista. Olemme Vaasanin kanssa lyöttäytyneet yhteen ja kehittelimme Snäkki-leivistä kolme erinomaista välipalaksi taipuvaa täytettyä leipää, jotka maistuvat koulupäivän jälkeen ennen harrastuksien ääreen rientämistä. Viimeinen Snäkkimme on oma suosikkimme, sillä se kätkee kannen ja pohjan väliin sesongin maukkaita hedelmiä!

snäkki

Terveellinen välipala auttaa jaksamaan ja kasvamaan

Ravitsevat välipalat ovat tärkeä osa koululaisten ruokavaliota. Koulupäivänä keskimäärin 41 % lapsen energiansaannista tulee välipaloista, joten ne ovat tärkeä osa päivittäistä ravintoa. Kouluikäisen olisi hyvä syödä 3-4 tunnin välein ja usein koulun jälkeen on jo kova nälkä ja päivälliseen vielä aikaa. Terveellinen ja monipuolinen välipala on siis hyvä olla odottamassa kotona, jotta mieli on virkeä ja energiaa piisaa myös koulun jälkeen. Välipala takaa myös jaksamisen liikuntaharrastusten parissa, kun se on täyttävä, muttei liian raskas.

Välipalan voi hyvin valmistaa pienemmille koululaisille valmiiksi jääkaappiin aamulla tai edellisenä iltana. Isommat lapset osaavat itse valmistaa välipalansa joko alusta alkaen itse tai valmiiksi leikattujen raaka-aineiden avulla. Snäkit ovat käteviä välipalaleipiä, sillä ne ovat valmiiksi halkaistuja. Snäkit ovat myös terveellisiä ja maukkaita. Kaura-Porkkana -makuvariantin ohella Snäkkiä löytyy Kaura-Ruis-versiona. Kumpi on teidän muksujen suosikki?

Päärynää ja luumua leivän välissä

Hedelmät sopivat erinomaisesti leipien täytteeksi. Voitelimme kotimaista täysjyväkauraa ja porkkanaa sisältävät Snäkit tuorejuustolla ja täytimme päärynällä ja luumulla. Hedelmiä tulisi syödä joka päivä, sillä ne sisältävät paljon hyvää: vitamiineja, kivennäisaineita, kuituja ja antioksidantteja. Lapsille kannattaa tarjota monipuolisesti eri hedelmiä, niin sellaisenaan kuin myös ruokien seassa ja vaikkapa leipien täytteenä.

Voit hyvin kokeilla leivän välissä muitakin sesongin hedelmiä, tällä hetkellä parhaimmillaan ovat mm. omenat, nektariinit, melonit ja viikuna.

Muista myös muut herkulliset välipala-Snäkkimme: avomaankurkulla ja tonnikalalla täytetyt Snäkit sekä tomaatti-tuplajuusto-Snäkit

välipala Snäkki

Päärynällä ja luumulla täytetyt Snäkit

 

 

Voitele Snäkin kansi ja pohja tuorejuustolla. Leikkaa päärynä ja luumu siivuiksi. Täytä Snäkit hedelmillä ja pinaatilla. Nauti heti tai laita jääkaappiin odottamaan nälän iskemistä.

 

Seuraa myös Vaasania Facebookissa ja Instagramissa @vaasan_leipomot, niin saat ensimmäisten joukossa tiedot tuoteuutuuksista, resepteistä sekä paljon muita käytännön vinkkejä ruokailuun.

Pysy linjoilla myös Satokausikalenterin kanavissa @satokausikalenteri, jaamme jatkossa reseptejä ja tietoa Satokauden kasviksista.